Stambomen Defecten - Dossier Tandproblemen

(Health) Voor alle vragen over de gezondheid en eerste hulp van je hamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

Stambomen Defecten - Dossier Tandproblemen

Bericht door sylvia » vr jan 17, 2014 5:31 pm

Om het gehele Dossier Tandproblemen, behorende bij de Stambomen Defecten, zo overzichtelijk mogelijk te houden heb ik het Dossier Tandproblemen in drie stukken verdeeld:
1. Dossier Tandproblemen - Overzicht Tandproblemen:
- om de betreffende tandproblemen zo snel mogelijk met elkaar te kunnen vergelijken op divers gebied
- geplaatst in het 1e bericht
2. Dossier Tandproblemen - Dossier Gezondheidstopics:
- om meer te kunnen lezen over ontstaan en verloop van de tandproblemen
- van met name Remy en Bubba heb ik een uitgebreide samenvatting van hun gezondheidstopics geplaatst, van Bubba ook veel foto's
- van Niamph heb ik een kleine samenvatting uit haar gezondheidstopics geplaatst en van een aantal andere hamsters heb ik aanvullende opmerkingen van hun baasjes geplaatst
- geplaatst in het 2e bericht
3. Dossier Tandproblemen - Oproep Tandproblemen:
- de ingevulde Oproep Tandproblemen op volgorde, zodat ook die gegevens duidelijker kunnen worden bekeken en vergeleken
- geplaatst in het 3e bericht

Stambomen Defecten – Dossier Tandproblemen - Overzicht Tandproblemen:

1. 2011JJ3:
Geboren: 15-05-2011
Overleden: 09-09-2013
Kleur: Russisch blauw merle
Ouders: Brian x Bjork
NB:2011JJ3 komt uit hetzelfde nest als de vader van Billy, dus is een broer van de opa van Remy en Bubba

Begin Tandproblemen:
Met 4 a 5 maanden

Soort Tandproblemen:
Olifantentanden in het bovengebit
De tanden waren gebogen en te lang en moesten elke week geknipt worden

Voeding:
Vitakraft Menu Vital, Beaphar Premium, later Care+, dit alles gemengd
Zo af en toe:
Walnootje, zonnebloempitten, groente, fruit, gedroogde meelworm

Extra Knaagmogelijkheden:
niet bekend

Hok:
Ferplast Duna Fun Large Hamsterkooi - dichte kooi met tralies

2. Navy:
Geboren: 6 januari 2012
Overleden: 4 november 2013, aan de gevolgen van een inwendige tumor
Kleur: Blauw wildkleur Pearl
Ouders: Amy x Peach
NB: Navy is een zus van Nova, de moeder van Remy en Bubba

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar en 5 maanden waren de tandproblemen in een ver gevorderd stadium, een ondertand was al een stukje in het gehemelte gegroeid
Navy had al veel langer eetproblemen (NB Sylvia: daar ben ik van op de hoogte gebracht), dus begin tandproblemen circa met 1 jaar en 3 maanden

Soort Tandproblemen:
Scheefgroei van de ondertanden, ze braken zelfs vaak af

Voeding:
Veel afwisseling, van care+, hamster nature tot ratrations
Daarnaast heel veel variatie met fruit, groenten en noten.

niet bekend

Hok:
Savic Hamster Heaven 80 - traliekooi

3. Robijn:
Geboren: 6 april 2012
Kleur: Dove
Ouders: Amy x TJ
NB: Amy is de moeder van Nova, moeder van Remy en Bubba. Robijn is een halfzus van Nova.

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar en 5 maanden

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien door

Voeding:
Voor de tandproblemen: vitakraft voor dwerghamster
Tegenwoordig: Supreme Science Selective in combinatie met critical care.

Knaagt aan haar houten wilgenbruggetje en aan haar houten looprad

Hok:
Ferplast Fervola - traliekooi

4. Remy:
Geboren: 8 juni 2012
Kleur: Wildkleur, drager zwart
Ouders: Billy x Nova

Begin Tandproblemen:
Met 8 maanden

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien scheef en krom naar achteren, pal over het gehemelte
Ondertanden zijn sinds een leeftijd van 10 maanden helemaal verdwenen (slechts zichtbaar als stompjes in zijn onderkaak) en nooit meer aangegroeid

Voeding voorafgaande aan tandproblemen:
Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care+
Dagelijks groenvoer, mn broccoli, witlof, andijvie
2 meelwormen per dag
Zo af en toe een stukje trosgierst of walnoot.

Knaagde aan houten huisje, wilgentakjes, Luzerne bollen (heel hard geperste brokken)
Heel af en toe een notenknaagstaaf

Hok:
Savic Duna Cavia - dicht hok

5. Chewy:
Geboren: 8 juni 2012
Overleden: aan de gevolgen van ernstige vermagering. Vermoeden van tandproblemen.
Kleur: Wildkleur, drager zwart
NB: Chewy is een broer van Remy uit hetzelfde nest.

6. Bubba:
Geboren: 19 oktober 2012
Kleur: Russisch blauw, Golvende vacht

Begin Tandproblemen:
Met 3,5 maand

Soort Tandproblemen:
Olifantstandjes, met name zijn ondertandjes, maar ook zijn boventandjes staan scheef
Met 10 maanden steeds meer krom naar achteren groeiende boventandjes
Met 14 maanden zijn zijn boventandjes zo goed als verdwenen

Voeding voorafgaande aan tandproblemen:
Voor de tandproblemen:
Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care+
Dagelijks groenvoer, mn broccoli, witlof, andijvie
2 meelwormen per dag
Zo af en toe een stukje trosgierst of walnoot.
Na de 1e keer slijpen van zijn tandjes:
NB: Ik heb zijn voeding met mijn DA doorgesproken en zij vindt het goede voeding, maar na het slijpen kan Bubba geen kleinzadig voer meer eten en ga ik voor hem over op Science Supreme Hamstervoer. Ik snij het in kleine stukjes, anders kan hij ook dat niet eten.
Hij kan nadat in januari 2014 zijn boventandjes zo goed als weg zijn alleen nog maar papjes eten. Ik maak zelf papjes van de SS brokken en koop diverse speciale poeders voor hamsters met tandproblemen, zodat hij alle juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Extra knaagmogelijkheden:
wilgentakjes, luzerne bollen, heel af en toe een notenknaagstaaf

Hok:
Savic Duna Cavia - dicht hok

7. Livy:
Geboren: 17 februari 2013
Kleur: Russisch blauw, Golvende vacht
Ouders: Unicus x Valerie
NB: Livy is een kleinkind van Billy x Nova
Unicus is nl de broer van Remy en Bubba

Begin Tandproblemen:
Met 9 maanden

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien krom naar achteren

Voeding:
niet bekend

niet bekend

Hok:
niet bekend

8. Niamph:
Geboren: 24 maart 2012
Overleden: 22 april 2013, ingeslapen met 13 maanden ivm haar tandproblemen
Kleur: Lilac Roodoog, Golvende vacht
Ouders: Flint x Flower
NB: Niamph is een zus van Jayden

Begin Tandproblemen:
Met circa 1 jaar

Soort Tandproblemen:
Boventandjes krommen zich naar achteren, al een millimeter onder het begin van de tand

Voeding:
Hamstery Crispi van Versela Laga, meelwormen, vaak een mix van JR-farm erdoor en regelmatig fruit en groente

nee

Hok:
Gabber Rex 70 - 40 - dichte kooi

9. Invito:
Geboren: 13 september 2012
Overleden: 13 november 2013, op een leeftijd van 14 maanden aan de gevolgen van zijn tandproblemen
Kleur: Russich blauw merle
Ouders: Jayden x Bloem
NB: Bloem is een zus van Remy en Bubba

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar

Soort Tandproblemen:
Scheef staande, krom en te lang groeiende boventanden

Voeding:
Petplace premium hamstervoer - gemengd voer

Wilgentakjes en andere houten spulletjes

Hok:
Terrarium - dicht hok

10. Aagje:
Geboren: 3 maart 2013
Overleden: 8 januari 2014, op een leeftijd van 10 maanden ingeslapen ivm een kaakabces.
Kleur: Russisch blauw
Ouders: Invito x Jasmijn

Begin Tandproblemen:
Met 8 maanden

Soort Tandproblemen:
Olifantstanden
De boventanden groeiden scheef en krom naar achteren
De ondertanden groeiden scheef en werden daardoor te lang
NB: de boventanden groeiden zo krom naar achteren dat het leek alsof ze geen boventanden meer had.
De DA was geschokt van de ernst van de scheefstand!

Voeding:
Voor de tandproblemen:
Hope farms hamster select en hamster super
Daarna:
Supreme selective geprobeerd (geen succes), bij gaan voeren met pap van brinta en gemalen voer, at ze weer iets meer. groenten vond ze niet veel lekker (eigenlijk alleen tomaat en komkommer), en verder zonnebloempitten, meelwormen (bij tandproblemen niet meer) en stukjes walnoot en pijnboompit

wilgentakken, houten bruggetjes, knaagsteen

Hok:
Duna Fun - dicht hok

11. O'Jay - Overzicht tandproblemen:
Geboren: 19 maart 2013
Kleur: Russisch blauw
Ouders: Scooby x Hailey
NB: Hailey was een zus van Invito
NB: O'Jay is een broer van Merlin

Begin Tandproblemen:
Met 9 maanden

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien recht naar achteren
Ondertanden zijn te kort en slecht van kwaliteit

Voeding:
Versele Laga Compleet

niet bekend

Hok:
Hamsterkast of Mini duna - dicht hok

12. Merlin - Overzicht tandproblemen:
Geboren: 20 januari 2013
Kleur: Blauw wildkleur, mogelijk drager zwart
Ouders: Scooby x Hailey
NB: Hailey was een zus van Invito
NB: Merlin is een broer van O'Jay

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar en 2 tandproblemen

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien recht naar achteren
Ondertanden zijn te kort en slecht van kwaliteit

Voeding:
Versele Laga Compleet

niet bekend

Hok:
Hamsterkast of Mini duna - dicht hok

13. Sjaak - Overzicht tandproblemen:
Geboren: 17 juni 2011
Kleur: Zwart merle, waarschijnlijk golvende vacht
Ouders: Kady x Amor
NB: Amor is een zoon van James

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar

Soort Tandproblemen:
Boventanden groeien scheef naar achteren
Op een gegeven moment was 1 boventand voorgoed verdwenen

Voeding:
niet bekend

niet bekend

Hok:
niet bekend

14. Panda - Overzicht tandproblemen:
Geboren: 14 oktober 2012; ingeslapen 1 mei 2014 ivm tandproblemen
Kleur: Zwart merle, waarschijnlijk golvende vacht
Ouders: Brisa x Korva
NB: Brisa is een zus van Remy en Bubba
NB:Panda is een broer van Remi en Kayden, die allebei diabetes/nierproblemen hebben

Begin Tandproblemen:
Met 1 jaar en 2 maanden

Soort Tandproblemen:
Zowel de boventanden als de ondertanden waren te lang
Olifantstandjes
Na overlijden bleek dat z'n boventanden helemaal naar binnen waren gegroeid en dat hij ook olifantstandjes had, en z'n ondertanden bijna weg waren.

Voeding:
Mengsel van meerdere soorten voer, waaronder Rat Rations, zooplus dwerghamster smulpartij en Beaphar.

niet bekend

Hok:
Alaska - traliekooi
Laatst gewijzigd door sylvia op do mei 01, 2014 10:22 pm, 20 keer totaal gewijzigd.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Re: Stambomen Defecten - Dossier Tandproblemen

Bericht door sylvia » vr jan 17, 2014 5:37 pm

Dossier Tandproblemen - Dossier Gezondheidstopics

1. 2011JJ3:
.....

2. Navy:
.....

3. Robijn:
.....

4. Remy:
Gehele dossier:
25 februari 2013: Remy is 8 maanden:
Ik vraag Lisa of ze ivm de tandproblemen van Bubba ook even met me mee wil kijken naar de tanden van Remy. Zijn tandjes zien er nl wel mooi uit, maar hij heeft heel lange boventanden en korte ondertanden. Dus mijn vraag is: is dit wel normaal?
Bij Lisa thuis kijken we samen naar de tanden van andere hamsters ter vergelijking hoe de tanden er bij die hamsters uitzien, maar deze hebben allemaal korte boventanden en lange ondertanden!
Conclusie: bij Remy is het NIET normaal!
15 april: Remy is 10 maanden:
Het valt mij die week op dat hij slecht eet en geen zonnebloempitten kan pellen en zijn meelwormen niet kan eten.
Ik constateer dat Remy’s ondertandjes helemaal weg zijn. De vraag is zijn ze afgebroken of zo ver afgesleten?
Ook is zijn linker boventand (voor mij rechts om te zien) duidelijk een stuk langer dan zijn rechter boventand.
22 april 2013:
Als ik 22 april de huiskamer inloop hoor ik Remy hard piepen van de pijn! Ik maak gelijk een afspraak bij de DA.
23 april 2013:
Consult DA:
Er is nu niets aan te doen. De ondertanden zijn weg en de rechter boventand moet eerst bijgroeien.
Als de lange linker boventand geslepen zou worden, kan hij helemaal niets meer beetpakken.
Hij krijgt de pijnstiller Carprofen voorgeschreven voor zolang als het nodig is.
6 mei 2013: Remy is 11 maanden:
Ik constateer dat Remy niet meer normaal kan eten en maak een afspraak bij mijn DA.
Consult DA :
Remy’s rechter boventand groeit krom naar achteren en die wordt geslepen. (1e x)
Zijn ondertanden zijn allebei extreem kort, maar ze worden toch recht geslepen.
21 mei 2013:
Als ik Remy’s tanden controleer zie ik dat zijn boventanden helemaal scheef groeien en krom naar achteren. Ook zijn zijn ondertanden weer helemaal rafelig
24 mei 2013: Remy is 11 maanden:
Consult DA:
Op het consult bij mijn DA krijg ik het volgende te horen:
Remy’s boventanden groeien helemaal krom naar binnen.
Zijn ondertanden staan VOOR de boventanden en breken/slijten er door af.
Dit is een aangeboren standsafwijking.
Een dergelijke standsafwijking kun je met de grootste voedingstekorten NIET bereiken!
Dit is NIET met slijpen te corrigeren!
ADVIES: Remy in laten slapen
Ik wil een aantal tandheelkundige dierenartsen om advies vragen, dus vraag om uitstel en om Remy in elk geval nog een keer te willen slijpen.
Ik krijg al spoedig antwoord van de aangeschreven DA en ik besluit naar aanleiding van de antwoorden van deze DA Remy te willen blijven slijpen zolang het voor hem te doen is. Mijn DA geeft aan dit te willen blijven doen als er een tussentijd van circa 4 a 5 weken tussen zit.
7 juni 2013:
Consult DA:
Ik heb deze keer een andere DA en ook zij vertelt me dat deze standsafwijking nooit meer goed zal komen, gezien de ernst er van. Ze adviseert me de boventanden zo kort mogelijk, tot op het tandvlees af te laten slijpen, om de tussenpozen van het slijpen zo groot mogelijk te krijgen.
Remy’s boventanden worden derhalve tot op het tandvlees geslepen. (2e x)
Wel krijgt hij Carprofen pijnstiller voorgeschreven voor 3 tot 5 dagen.
26 juli 2013:
Consult DA :
Afbeelding

...Remy's ondertandjes zijn nog maar circa 1 mm lang...
Remy’s ondertandjes zijn bijna helemaal weg. Ze liggen als stompjes in zijn onderkaak.
Zijn boventandjes zijn erg lang en krom naar achteren. Dus Remy wordt voor de 3e maal geslepen. (3e x )
15 augustus 2013:
Consult DA:
Weer heb ik de andere DA en zijn boventandjes worden weer tot op het tandvlees geslepen om een volgende keer slijpen zo lang mogelijk uit te stellen. (4e x)
Carprofen voor 3 tot 5 dagen
19 september 2013:
Ik kom de huiskamer in en hoor tot mijn schrik dat Remy hard ligt te piepen in zijn bedje. Ik kan gelijk bij mijn DA terecht.
Consult DA:
Remy heeft een ontstoken onderkaak/tandvlees: 10 dagen Carprofen
Het is de vraag of de onsteking op de Carprofen zal reageren. Anders zal Remy ingeslapen moeten worden.
3 oktober 2013: Remy is 16 maanden:
Ik moet voor controle van Remy’s onderkaak naar de DA. Zijn onderkaak ziet er een stuk beter uit, dus zijn boventanden worden weer geslepen. (5e x)
23 december 2013:
Ik controleer Remy’s tandjes, maar zijn boventanden zijn nog steeds kort, dus hij hoeft nog niet geslepen te worden.
6 januari 2014:
Ook 6 januari zijn Remy’s boventanden nog steeds kort. Ze lijken sinds 3 oktober met een leeftijd van Remy van 16 maanden niet meer te groeien!

Samenvatting:
- Remy is 8 maanden als ik constateer dat zijn boventanden enorm lang zijn en zijn boventandjes extreem kort.
- Remy is 10 maanden als hij geen normaal dwerghamstervoer, groenvoer of meelwormen kan eten.
Zijn ondertanden zijn tot op het tandvlees afgesleten, zijn rechter boventand is afgebroken.
- Remy is 11 maanden als zijn tandjes voor de 1e maal worden geslepen. Zijn ondertanden zijn zo goed als weg. Zijn boventanden groeien scheef en krom naar achteren.
Mijn DA komt tot de conclusie dat Remy een aangeboren standsafwijking heeft en gezien de ernst ervan niet met slijpen te corrigeren is. Remy is opgegeven naar haar mening.
- Ik schrijf een aantal tandheelkundige DA aan en nav hun antwoorden besluit ik Remy te willen blijven slijpen.
Omdat zijn tanden elkaar nooit meer zullen kunnen raken, wordt besloten zijn boventandjes tot op het tandvlees af te slijpen, om de tussenpozen tussen het slijpen zo groot mogelijk te krijgen. Zijn ondertandjes zijn nooit meer dan stompjes in zijn onderkaak geworden.
- Remy is 16 maanden als ook zijn boventanden niet meer lijken te groeien en hij hoeft sindsdien niet meer geslepen te worden.

Conclusie:
Remy heeft vanaf 8 maanden duidelijk een verkeerde stand van zijn tanden. Langzamerhand groeien zijn boventanden steeds krommer naar achteren, op een heel ernstige manier, want echt pal over het gehemelte, wat het slijpen heel moeilijk maakt.
Remy heeft vanaf 16 maanden dat zijn boventanden zijn gestopt met groeien en hij hoeft sindsdien niet meer geslepen te worden.

Ter illustratie een foto van de veranderde kleur en structuur van Remy's tandjes:
Afbeelding

...het ene witte tandjes is een afgebroken tand die ik begin april in zijn hok gevonden heb...
...de twee bruine tandjes zijn van 7 juni 2013 (2e x slijpen), dus twee maanden later...

5. Chewy:
Op 2 oktober 2013 overleden aan de gevolgen van ernstige vermagering. Tandjes zijn niet gecontroleerd. Daarom slechts een vermoeden van Tandproblemen.

6. Bubba:
Gehele dossier:
19 november 2012:
Vanaf het begin dat Bubba bij mij woont piept hij, vooral tijdens het eten. Ik kan echter niets raars aan hem ontdekken. Ik overleg het met Lisa en zij vertelt me dat ze dat inderdaad ook van een ander meisje heeft gehoord mbt een andere uk. Lisa denkt dat sommige hamsters dat gewoon doen en volgens haar betekent het dat Bubba gewoon blij is met zijn eten.
Begin februari, Bubba is dan 3,5 maand oud, zie ik dat het hem niet lukt zijn witlof te eten. Ik kijk weer naar zijn tandjes en die zien er volgens mij niet goed uit. Ik vraag Lisa of zij een keer met me mee wil kijken en 16 mei kan ik met hem langskomen.
16 februari 2013:
Lisa constateert ook dat Bubba te lange ondertanden heeft en iets wijken. Lisa adviseert me om Bubba veel harde dingen te laten knagen in de hoop dat het verbetert. Ik krijg van Lisa bananenchips mee, maar koop vervolgens zelf nog een notenknaagstaaf en luzernebollen.
11 maart 2013:
De verkeerde tandgroei blijft doorzetten en Bubba’s ondertandjes zijn nog langer en er is inmiddels een grote spleet tussen zijn ondertanden te zien. Ik overleg met mijn DA en ze adviseert me een afspraak te maken om de tandjes te laten knippen.
18 maart 2013:
Afspraak DA om Bubba’s tandjes te laten knippen.
De DA constateert dat Bubba niet gewoon te lange tanden heeft, maar dat hij olifantstandjes heeft. Mijn DA zegt dat ze olifantstandjes niet kan knippen ivm het te grote splijtingsgevaar. De tandjes zullen onder gasnarcose moeten worden geslepen. Omdat dit een zware ingreep is voor een dwerghamster wil ze dat ik het zo lang mogelijk aankijk.
Volgens mijn DA zijn bij olifantstandjes op deze jonge leeftijd maar aan 2 dingen te denken als mogelijke oorzaak:
1. Zwaar trauma
2. Een genetisch probleem
Omdat Bubba een zo vreselijk grote uk was bij zijn geboorte, ga ik er, na overleg met Lisa, vanuit dat hij bij zijn geboorte trauma heeft opgelopen.

29 maart 2013:
Al spoedig zitten Bubba’s ondertandjes bijna tegen zijn gehemelte en ik maak een afspraak om zijn tandjes te laten slijpen. Bubba is nu 5 maanden oud.
Afbeelding

Afbeelding

.....foto's dd 27 maart 2013.....
Zoals jullie zien zit er een grote spleet tussen zijn ondertandjes en draait zijn linker ondertandje (voor ons rechts om te zien) naar buiten. Doordat de linker ondertand die draai maakt, raakt hij op een gegeven moment de linker boventand niet meer, waardoor beide linker tandjes doorgroeien. De rechter tandjes slijten in principe wel goed af tegen elkaar.
Tandjes voor de 1e maal geslepen.
1 april 2013:
Bubba heeft enorme last van het slijpen en weigert te eten.
De eerste 3,5 dag kan Bubba absoluut niet eten. Ik maak van Supreme hamsterbrokken in volle koffiemelk papjes . Daarna kan hij weer in kleine stukjes gesneden vast voer eten, maar het duurt nog zeker een dag of 3 eer hij weer zelf kan eten
8 april 2013:
Een week later eet Bubba nog steeds slecht. Ik overleg met mijn DA en hij krijgt Carprofen pijnstiller voorgeschreven voor 1 week. Daarna gaat het eten weer beter.
6 mei 2013:
Na 5 weken zijn Bubba’s tandjes weer te lang en ik maak een afspraak om voor de 2e x te slijpen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

.....foto's van 2 mei 2013.....
Consult DA:
De tandjes zijn voor de 2e keer geslepen.
8 mei 2013:
Bubba piept heel erg en ik krijg hem absoluut niet aan het eten. Hij krijgt weer Carprofen pijnstiller, maar het duurt 2 weken eer hij weer kan eten!
Omdat Bubba zo’n enorme last van het slijpen heeft, besluit ik hem niet voor een 3e maal te willen laten slijpen.
Hij kan na deze 2e maal slijpen alleen nog maar klein gesneden Science Supreme brokken eten. Hij heeft nooit meer zelf zonnebloempitten of andere zaadjes kunnen pellen. Maar hoe schots en scheef zijn tandjes ook staan en hoe weinig hij maar zelf kan eten, toch blijken zijn tandjes voor een lange tijd gecorrigeerd. Ik hoef dus gelukkig zolang zijn tandjes niet te lang zijn, niet de beslissing te nemen om hem in te laten slapen.
21 mei 2013:
Ik blijf Bubba’s tandjes elke 2 weken controleren en ik constateer 21 mei 2013:
Bubba’s rechter boventand is 1 mm langer dan linker boventand
Bubba’s linker ondertand is 1 mm langer dan rechter ondertand
13 juni 2013:
Ik hou mijn DA op de hoogte en stuur zo af en toe een foto van Bubba’s tandjes.
Foto boventandjes:
Afbeelding

.....foto van 13 juni 2013:
Boventandjes:
Keurig kort!
Het linker boventandje (voor ons rechts om te zien) is maar een piepklein beetje langer
Afbeelding

Ondertandjes:
Ook een keurige lengte!
Wellicht is ook hier het linker ondertandje (voor ons rechts om te zien) een piepklein beetje langer, maar ze zien er echt keurig uit!
Natuurlijk blijft de spleet tussen de ondertandjes, die zit er vanaf de basis in en die is uiteraard niet met slijpen te corrigeren.
Wel is het zo, dat hoe korter de tandjes zijn, de spleet in verhouding natuurlijk smaller is!

1 september 2013: Bubba is nu 10,5 maand oud
Als ik op 1 september Bubba’s tandjes weer controleer, schrik ik er van hoe zijn boventandjes er uit zien!
Er is een grote spleet tussen de boventandjes ontstaan en de boventandjes zien er erg fragiel uit!
Conclusie: Bubba’s boventandjes staan ineens erg uiteen!

11 oktober 2013: Bubba is bijna 1 jaar
Ik blijf Bubba’s tandjes goed in de gaten houden en constateer 11 oktober, dat Bubba’s boventandjes nu ook krom naar achteren groeien. De linker boventand is bovendien een heel stuk langer dan de rechter boventand.
Conclusie: Linker boventand is langer dan de rechter boventand en groeit krom naar achteren

25 november 2013:
Ik maak me zorgen om de richting gehemelte groeiende boventanden en maak een afspraak bij mijn DA.
Consult DA:
Linker boventand groeit krom naar achteren. Raakt nog niet het gehemelte dus nog niets aan doen. Zeker gezien het feit hoeveel last Bubba van het slijpen van zijn tandjes heeft.
23 december 2013:
Op 23 december constateer ik dat Bubba’s boventandjes weliswaar nog krom naar achteren groeien, maar nog maar heel kort zijn. Wellicht is er een stukje afgebroken?
6 januari 2014:
Op 6 januari 2014 constateer ik dat Bubba’s boventandjes nog korter zijn en zelfs bijna zijn verdwenen.
Afbeelding

Afbeelding

….foto's van 15 januari 2014.....

Samenvatting:
- Bubba piept vanaf dag 1 met eten
- Bubba heeft met 3,5 maand te lange uiteenstaande ondertanden, zijn boventandjes zijn mooi.
- Mijn DA constateert als Bubba 5 maanden is dat hij olifantstandjes heeft en ze worden voor de 1e maal onder gasnarcose geslepen, omdat mijn DA olifantstandjes ivm splijtingsgevaar niet wil knippen.
- Bubba wordt met 6,5 maand voor de 2e maal onder gasnarcose geslepen.
Ik besluit dit ivm zijn problemen en pijn hiervan niet nogmaals te laten doen, maar wonder boven wonder slijten zijn schots en scheve tandjes na de 2e x maal slijpen tegen elkaar af.
- Bubba is 10,5 maand als er ineens een grote spleet tussen zijn boventandjes is te zien
- Bubba is 11,5 maand als zijn boventanden krom naar achteren beginnen te groeien.

Conclusie:
Bubba heeft jong al olifantstandjes, maar krijgt daar op latere leeftijd de in zijn lijn voorkomende tandproblemen bij, dat zijn boventandjes krom naar achteren gaan groeien.

7. Livy:
NB: Nicole had mij verteld dat Livy nog maar de helft van haar oude gewicht was, dus ik vertelde haar dat ze Livy’s tandjes dan echt even moest controleren, maar dat lukte haar zelf niet. Ze zou een afspraak bij de DA maken.

Nicole – Tandproblemen Livy:
Het gekke is dat ze wel af en toe wat eet, dus ik dacht niet gelijk aan haar tandjes, maar als ik dit zo hoor dan laat ik er zeker iemand naar kijken.
Ik ben met Livy naar de DA geweest en ze constateerde inderdaad te lange tanden.
Ze zijn nu geknipt. Per ongeluk heeft ze 1 hele tand meegenomen, maar ze zei dat het niet heel erg was

8. Niamph:
Lianne – Tandproblemen Niamph:
NB: Uit het gezondheidstopic van Niamph.
24 april 2013:
Sinds een paar dagen merk ik dat Niamph weinig eet. Maar aan haar bekje is helemaal niets te zien. Ik had wel eens eerder een hamster met te lange tanden gehad dus dat was het eerste waar ik naar keek. Maar behalve dat haar ondertanden wat kort lijken en iets uit elkaar staan, zie ik daar niks geks.
26 april 2013 – bezoek DA:
Aan het gebit was eigenlijk niets te zien
8 mei 2013:
Ik denk inmiddels te weten wat het probleem is, en daar word ik absoluut niet vrolijk van.. Haar boventanden staan krom naar binnen en groeien dus de verkeerde kant op. Eerst was het nauwelijks zichtbaar maar nu ze al twee weken geen hardvoer eet, begint het echt duidelijk te worden
Edit: Ik heb direct de dierenartse gebeld
NB: de tandjes zijn door de DA geknipt.
22 mei 2013 21:16
Ik heb Niamph helaas vandaag laten inslapen omdat haar vooruitzichten erg slecht waren. Na een paar dagen waren haar tanden toch weer helemaal kromgegroeid en de ene is uiteindelijk afgebroken. De rest zal ik vertellen in haar afscheidstopic, voor nu ben ik er even stuk van en ik zou hier graag een slotje op willen als dat kan

9. Invito:
Myrthe – Tandproblemen Invito:
Invito had inderdaad ook tandproblemen. Ze waren veel te lang en stonden scheef. Ik denk dat ze doordat ze scheef stonden niet goed konden afslijten en daardoor zo lang zijn geworden. De tandjes zijn wel geknipt, maar hij had zo'n opdonder gehad van het slecht kunnen eten (omdat ik het spijtig genoeg niet op tijd heb opgemerkt) dat hij het helaas niet heeft gered.

10. Aagje:
Elsbeth – Tandproblemen Aagje:
Aagjes tanden stonden ontzettend scheef (naar wat ik van Myrthe begreep was dat ook zo bij haar vader Invito). De tanden zijn geslepen bij de dierenarts en zij was geschokt over hoe scheef ze stonden. Helaas heeft zich vorige week ook een kaakabces ontwikkeld (in een paar dagen tijd) en kon de dierenarts daar niks meer aan doen, Aagje is dus ingeslapen (pas 10 maanden oud).
Het gekwakkel begon met een wangzakverstopping, ik heb haar een paar keer moeten helpen met legen, toen was het wel over, maar ze gebruikte die wang niet meer. Daarna een oogontsteking en pas onlangs ontdekte ik dat haar boventanden helemaal naar achteren groeiden (richting verhemelte, zo zielig, vooral omdat ik bang ben dat ze dat al langer had en ik t pas twee weken terug goed kon zien, daarvoor dacht ik dat ze geen boventanden meer had, ze at steeds minder hardvoer, dus ze kreeg al pap...) achteraf denk ik wel dat de tanden de oorzaak van deze problemen waren.

11. O'Jay:
Afbeelding

...O'Jay's boventandjes groeien vanaf het tandvlees pal langs het gehemelte krom naar achteren...
...zijn ondertandjes zijn te kort, staan niet goed en hebben een vreemde kleur en structuur...
NB: O'Jay is een uk van Hailey, de zus van Invito
NB: O'Jay is de broer van Merlin

12. Merlin:
Afbeelding

...Merlin's boventandjes groeien vanaf het tandvlees pal langs het gehemelte krom naar achteren...
...zijn ondertandjes zijn te kort, staan niet goed en hebben een vreemde kleur en structuur...
NB: Merlin is een uk van Hailey, de zus van Invito
NB: O'Jay is de broer van Merlin

13. Sjaak:
Ondertanden waren in orde, boventanden groeiden scheef naar achteren (bijna gehemelte in toen ik de eerste keer bij de DA kwam). Of ze echt uit elkaar groeiden zoals op de foto bovenaan weet ik niet. Ondanks knippen at Sjaak geen hard voer meer en werden de boventanden iedere twee weken bij de DA geknipt. Vanwege de rare manier van groeien kreeg ik dat niet zelf voor elkaar. Op een gegeven moment verdween een boventand, de ander bleef scheef naar achter groeien.

14. Panda:
Ik zag toen hij overleden was dat z'n boventanden helemaal naar binnen waren gegroeid en dat hij ook olifantstandjes had, en z'n ondertanden bijna weg waren.
Laatst gewijzigd door sylvia op do mei 01, 2014 10:18 pm, 14 keer totaal gewijzigd.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » za jan 18, 2014 12:31 am

Dossier Tandproblemen - Oproep Tandproblemen

1. 2011JJ3:
1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster
olifantentanden in het bovengebit.
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen
De hamster was rond de vier, vijf maanden toen ik erachter kwam
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan
.....(heeft Sandra van Hamstery Lizzy niet doorgegeven)
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht
Russisch blauw merle (antwoord mbt golvende vacht heeft Sandra niet doorgegeven)
5. Van welke fokker komt je hamster
Martin Braak
6. Weet je de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Ouders zijn Brian x Bjork
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en reden van overlijden
Geboren: 15-05-2011
Overleden: 9-09-2013
8. Wat voor voeding geef je je hamster
Gebruikte zelf van Vitakraft Menu vital, Beaphar Premium en later ook de Care+... Dit mengde ik dan... En dan zo af en toe een meelworm(gedroogd) of een walnootje/zonnebloempitten. Stukje groente/fruit
9. Wat is de naam van je hamster
2011JJ3
NB Sylvia: 2011JJ3 komt uit hetzelfde nest als de vader van Billy, dus 2011JJ3 is een broer van de opa van Remy en Bubba

2. Navy:
Scheefgroei van de ondertanden. Ondanks vele controle na constatering bleek dat haar tandjes vaak zelf afbraken.
Rond 1 jaar en 5 maand geconstateerd. ivm ver gevorder stadium ( tandje groeide al bijna in gehemelte ) Maar had al langer moeite met eten.
Ja zijn geknipt onder narcose.
blauw wildkleur- pearl, Geen golvende vacht. Wel een allergie voor chinchilla zand.
Hamstery pretty fay
Amy en peach
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en reden van overlijden
geboortedatum: 06-01-2012, overleden op: 04-11-2013. Reden inwendige tumor
Veel afwisseling, van care +, hamster nature tot ratrations . Daarnaast heel veel variatie met fruit, groenten en noten. Maar was van dag tot dag zeer kieskeurig in wat ze wou en kon eten.
Navy :+:
NB Sylvia: Navy is een zus van Nova

3. Robijn:
1. Boventanden groeien door, moeten elke 3 weken bijgeslepen worden
2. Tandproblemen begonnen in september 2013, Robijn was toen 1 jaar en 5 maanden oud
3. Dierenarts wordt elke 3 weken bezocht om de tandjes bij te slijpen (zonder gasnarcose)
4. dove
5. hamstery Pretty Fay
6. Moeder is Amy (blauw-wildkleur) geboren uit Igor (russisch blauw) & Mila (blauw-wildkleur)
Vader is TJ (zwart-merle) van hamstery Milano, zijn moeder is Russisch blauw en zijn vader zwart merle
7. Geboortedatum: 06-04-2012
8. Voor de tandproblemen kreeg ze vitakraft voor dwerghamster, tegenwoordig Supreme Science Selective in combinatie met critical care.
9. Robijn
NB Sylvia: Robijn is een halfzus van Nova

4. Remy:
1. Remy’s boventandjes groeien scheef en krom naar achteren.
Remy’s ondertandjes zijn er niet meer.
2. Toen Remy 8 maanden was viel het me op dat hij zijn zonnebloempitten niet meer kon pellen. Hij bleek hele lange boventanden te hebben, zijn ondertanden bleken heel erg kort.
Snel daarna bleek hij 1 boventand te hebben gebroken en allebei zijn ondertandjes waren tot op het tandvlees afgebroken of afgesleten.
3. Ja, Remy’s boventandjes zijn inmiddels 5x onder gasnarcose geslepen. Zijn ondertandjes zijn nooit meer aangegroeid.
Sinds Remy 16 maanden is zijn ook zijn boventandjes gestopt met groeien en hoeft hij niet meer geslepen te worden.
4. Wildkleur, zwart dragend.
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 8 juni 2012
7. 8 juni 2012
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Sinds de tandproblemen kan Remy alleen nog maar papjes eten. Die maak ik zelf van Science Supreme Hamsterbrokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.
NB Sylvia: Remy is een broer van Bubba

5. Chewy:
Vermoeden van tandproblemen ivm overleden als gevolg van vermagering.
Geen bewijs, omdat de tandjes niet zijn gecontroleerd, dus de Oproep is niet ingevuld.
NB Sylvia: Chewy is een broer van Remy en Bubba, uit hetzelfde nest als Remy

6. Bubba:
1. Olifantstandjes
2. 3,5 maand
3. Ja, de DA adviseerde inslapen, maar gezien Bubba’s leeftijd heb ik besloten Bubba’s tandjes onder gasnarcose te laten slijpen.
Toen Bubba 10 maanden was ontstond er een grote spleet tussen zijn boventandjes en zijn boventandjes zijn krom naar achteren gaan groeien.
Bubba is nu 15 maanden en inmiddels zijn zijn boventandjes zo goed als verdwenen.
4. Russisch blauw, golvende vacht
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 19 oktober 2012
7. 19 oktober 2012
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Na de tandproblemen: Science Supreme hamsterbrokken in kleine stukjes gesneden
Sinds kort kan Bubba alleen papjes eten. Die maak ik zelf van de SS brokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.
NB Sylvia: Bubba is een broer van Remy

7. Livy:
.....oproep niet ingevuld, per PB doorgegeven....
NB Sylvia: Livy is een uk van een broer van Remy en Bubba

8. Niamph:
1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster? Niamph had doorgegroeide tandjes, haar boventanden kromden zich zo naar achter, al een millimeter onder het begin van de tand
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen: Toen ze ongeveer een jaar was
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan? Ja, geknipt
4. Wat voor kleur heeft je hamster? Lilac roodoog, golvend haar
5. Van welke fokker komt je hamster? Lisa, Hamstery Pretty Fay
6. Weet je de ouders van je hamster of heb je een stamboom? Ja. Haar ouders waren (moeder) Flower, zwart (uit dove x blauw-wildkleur) en Flint, wildkleur (uit blauw-wildkleur en zwart merle)
7. Wat is de geboortedatum van je hamster? 24 maart 2012
Wat is (indien van toepassing) de overlijdensdatum en reden van overlijden? Niamph is op 22 april 2013 ingeslapen ivm haar tandproblemen.
8. Wat voor voeding geef je je hamster? Ik gaf toen zoals al een hele tijd Hamstery Crispi van Versela Laga, meelwormen, vaak een mix van JR-farm erdoor en regelmatig fruit en groente
9. Niamph
NB Sylvia: Niamph is een zus van Jayden

9. Invito:
1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster?
Te lange, scheef staande boventanden.
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen?
Rond een leeftijd van 1 jaar.
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan?
De tanden zijn geknipt.
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht?
Russisch blauw merle, volgens mij ook met golvende vacht, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
5. Van welke fokker komt je hamster?
Hamstery Paradise (Melissa)
Vader: Jayden, Vader van vader: Flint, Moeder van vader: Flower
Moeder: Bloem, Vader van moeder: Billy, Moeder van moeder: Nova
Geboortedatum 13-9-2012
Overlijdensdatum: 13-11-2013
Hij is overleden door de gevolgen van zijn tandproblemen.
8. Wat voor voeding geef je je hamster?
Gemengd hamstervoer (Petplace premium)
9. Wat is de naam van je hamster?
Invito

10. Aagje:
1. olifantstanden( boventanden groeiden naar achter en scheef, ondertanden lang en scheef) kaakabces
2. weet ik niet precies, eerste problemen deden zich voor op 8 maanden
3. Bij 3 maanden bij dierenarts geweest vermoeden suikerziekte, kon nog niet worden aangetoond. Symptomen daarvan verdwenen. Bij 8 maanden bij dierenarts geweest ivm oogontsteking (achteraf gezien wellicht toen al irritatie vanuit de kaak/tanden), met 9 maanden naar dierenarts, tanden bijna ingegroeid, laten slijpen onder narcose. Bij 9,5 maand naar dierenarts, bultje bij kaak en tanden weer lang. Dierenarts vermoedde inoperabel kaakabces, raadde inslapen aan. Op 14 januari 2014 ingeslapen.
4. russisch blauw, niet golvend, wel veel witte vlekken (begon op 4 maanden, niet meer terugveranderd, wellicht wintervacht?)
5. van myrtjuhs a-nest, ouders van hamstery Paradise.
6. Moeder: jasmijn (ouders Lucy en pako), vader: invito (ouders Bloem en Jayden)
7. 2 maart 2013 - 14 januari 2014, inoperabel kaakabces en olifantstanden
8. Ik gaf in het begin hope farms hamster select en hamster super, toen ze slechter begon te eten supreme selective geprobeerd (geen succes), bij gaan voeren met pap van brinta en gemalen voer, at ze weer iets meer. groenten vond ze niet veel lekker (eigenlijk alleen tomaat en komkommer), en verder zonnebloempitten, meelwormen (bij tandproblemen niet meer) en stukjes walnoot en pijnboompit om haar op gewicht te houden. Dat lukte zelfs met de tandproblemen nog.
9. Aagje

11. O'Jay:
tandproblemen: de boventanden groeien recht naar achter.
Wanneer begonnen: begonnen bij leeftijd van 9 maanden
Da geweest; mijn collega fokker is met hem naar de dierenarts geweest. Hij wou de voortanden trekken. Dit heeft ze niet gedaan. Ik heb haar geleerd hoe je ze knipt.
De kleur: Russisch blauw
Fokker: Hamstery White Village
De ouders zijn: Scooby (hamstery angels) x Hailey (hamstery Paradise)
Geboortedatum: 19 maart 2013
Voeding: (weet niet precies wat ze voert) maar krijgt nu gewelde brokjes van versere laga compleet
Naam: O'Jay
NB Sylvia: moeder Hailey is een zus van Invito
NB Sylvia: O'Jay is een broer van Merlin

12. Merlin:
De boventanden groeien door
1 jaar en 2 maanden
Nee ze knipt ze zelf
De kleur is blauw wildkleur merle, geen golvend haar
Hamstery White Village
De ouders zijn Scooby (hamstery Angels) en Hailey (Hamstery Paradise)
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de reden van overlijden
20 januari 2013
Versele Laga compleet
Merlin
NB Sylvia: moeder Hailey is een zus van Invito
NB Sylvia: Merlin is een broer van O'Jay

13. Sjaak:
Ondertanden waren in orde, boventanden groeiden scheef naar achteren (bijna gehemelte in toen ik de eerste keer bij de DA kwam). Of ze echt uit elkaar groeiden zoals op de foto bovenaan weet ik niet. Ondanks knippen at Sjaak geen hard voer meer en werden de boventanden iedere twee weken bij de DA geknipt. Vanwege de rare manier van groeien kreeg ik dat niet zelf voor elkaar. Op een gegeven moment verdween een boventand, de ander bleef scheef naar achter groeien.
Rond 1 jaar
Ja zie boven. Iedere twee weken knippen.
Zwart merle. Als ik zo de foto's bekijk had hij een golvende vacht, maar dat weet ik niet zeker.
Hamstery Paradise, van melissa&puk hier op het forum
Ouders waren Kady (Blauwwildkleur) en Amor (Zwart Merle)
NB Sylvia: Amor is de zoon van James
17 juni 2011 geboren. 12 december 2013 overleden. Ouderdom. Tandproblemen waren met hulp van de DA onder controle. Sjaak leefde al 1,5 jaar op brinta met fijngemalen hard voer en speciale poeders van de DA om aan te sterken.
Zie boven
Sjaak

14. Panda:
1.Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
Antwoord Esmee: Zowel de boventanden als de ondertanden waren te lang
Echter zag ik net toen hij overleden was dat z'n boventanden helemaal naar binnen waren gegroeid en dat hij ook olifantstandjes had, en z'n ondertanden bijna weg waren.
- heeft je hamster olifantstandjes
Ja
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
Voor zover ik weet niet.
- wat is de kleur van de tandjes
Normale kleur.
Vanaf ongeveer een jaar en 2, 3 maanden.
Ja, na lang aandringen zijn ze geknipt, maar niet van harte. Uiteindelijk is hij gestorven en zag ik na t overlijden pas dat z'n boventanden helemaal niet geknipt waren. Ik weet dus niet of t probleem blijvend zou zijn geweest.
Zwart merle, niet golvend maar wel ietsjes langer haar dan normaal. Echter kan dit komen omdat hij zwartgerelateerd is.
Pretty Fay.
NB: ook als je hamster uit de dierenwinkel komt mag je de vragen beantwoorden!
6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Brisa en Korva
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
14 oktober 2012 - 1 mei 2014. Doodsoorzaak, in laten slapen omdat ie stervende was en op een gegeven moment een soort spastische bewegingen ging maken. Omdat ik m niet wilde laten lijden heb ik m in laten slapen. Echter was ie sterk vermagerd, waarschijnlijk omdat ie vanwege te lange boventanden niet meer kon eten, terwijl ik dacht dat t verholpen was, maar de dierenarts heeft dus niet goed de tandjes geknipt.
Mengsel van meerdere soorten voer, waaronder Rat Rations, zooplus dwerghamster smulpartij en Beaphar.
9. In wat voor kooi zit je hamster
Alaska
10. Wat is de naam van je hamster
Panda
Laatst gewijzigd door sylvia op do mei 01, 2014 10:15 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Lianne
lid
lid
Aantal hamsters: 7

Bericht door Lianne » ma jan 20, 2014 7:39 pm

Sylvia, wil je mijn lijn hier ook in opnemen? Dat is een ''lijn'' geweest (een hele korte) waarin neurologische (dus vrijwel onverklaarbare) problemen voorkomen en waar ook een deel van nog verspreid is. Het zijn er maar weinig, maar misschien toch handig? Dat is dus wel een compleet andere lijn dan de suikerziekte/tandproblemen-hamsters.

Verder ter aanvulling voor Niamph: het verhaal klopt hoor. Het lijkt hier alleen een beetje kort door de bocht (dat heb ik zelf toen zo neergezet hoor, niet jouw fout) omdat er wel iets meer nadenken achter ligt dan die ene beslissing op dat ene moment. Ik ben namelijk iemand die misschien op een net iets andere manier met dit soort problemen omgaat. Ik heb voor Niamph overwogen toen haar tandjes dan maar iedere week te laten knippen, maar na de eerste keer heeft ze nauwelijks meer normaal eten aangeraakt en ze was overduidelijk helemaal van de kaart. Dat lag ook een beetje in haar karakter, ze was niet zo op mensen gesteld. Als ik haar nogmaals haar tandjes had laten knippen was ze daar waarschijnlijk weer helemaal van van slag geweest, en ik vond het risico dat ik dan na een week weer haar tandjes moest laten knippen te groot. Ik vond op dat moment dat ze al genoeg geleden had, maar misschien vind ik dat te snel. Ze had toen al een week of 2,5/3 nauwelijks gegeten, dus waarschijnlijk honger gehad, niet lekker na het knippen (en tijdens natuurlijk ook niet) en ze lag alleen nog maar in haar nestje. Vandaar dat ik toen de beslissing heb genomen dat ik de gok niet wilde wagen. Ik denk dat achteraf gezien slijpen misschien een optie was geweest, maar persoonlijk vond ik dus dat ze al genoeg geleden had en daarom heb ik de keuze gemaakt haar in te laten slapen. Misschien zonde omdat slijpen misschien nog een goede optie was geweest, dus ik geef wel toe dat haar kansen niet helemaal minder dan 10% waren. Ik heb op dat moment gewoon uit gevoel voor haar en de situatie gehandeld en nog steeds denk ik dat dit de beste optie was. In mijn ogen dan.
Groetjes van Lianne en de poezels Ien en Dien, en jeweetwelkater Joep.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » ma jan 20, 2014 8:19 pm

Lianne, ik denk dat we deze aanverwante lijnen even apart houden van andere lijnen met problemen. Anders wordt het denk ik nog moeilijker om te achterhalen hoe het heeft kunnen gebeuren dat er zo veel gezondheidsproblemen in deze aanverwante lijnen zijn gekomen.

Maar, het lijkt mij, dat als jij op de hoogte bent van een lijn met problemen en die lijn loopt nog deels door, dat wel iets is wat ook bekend moet worden onder de fokkers. Je hebt me er al het een en ander over verteld, maar als je wilt kun je me alle gegevens doorgeven en dan zal ik het ook even met Marika overleggen of en wat we er mee moeten doen.

Dan even over Niamph:
Het is voor mij ook veel werk om alles in de juiste woorden te vertellen en ik geef er dus de voorkeur aan om gewoon ieders eigen tekst te kopieren en te plaatsen. Ik ben nog steeds bezig dit overzicht bij te werken en overzichtelijker te maken. Als jij graag een andere of uitgebreidere tekst voor Niamph wilt gebruiken, dan is dat helemaal geen probleem. Zelf vind ik dat je gezondheidstopic het goed weergeeft, maar als jij het graag anders wilt vertellen, vervang ik de door mij geplaatste tekst gewoon met jouw nieuwe tekst.
Ik twijfel er absoluut niet aan dat jij voor Niamph de beslissing hebt genomen waarvan jij vond dat die voor haar de beste was om te nemen.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » di jul 22, 2014 10:42 pm

Nagekomen foto's tandjes Remy (RIP), hamster nr 4 in het Dossier Tandproblemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NB: Remy's boventandjes zijn 5x geslepen, omdat ze krom naar achteren groeiden, maar zijn boventandjes zijn na de 5e x slijpen niet meer gegroeid. Remy's ondertandjes zijn nooit geknipt of geslepen. Het gebrek aan ondertanden komt door het tand defect.

Plaats reactie