Konijnenvacht voor hamsters?

(Housing) Algemene hamster vragen, opmerkingen en of verhalen m.b.t. de huisvesting, accessoires, speeltjes alles voor in het verblijf etc.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
marika
Beheerder
Beheerder
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Konijnenvacht voor hamsters?

Bericht door marika » zo mei 20, 2018 11:43 am

Wat dachten jullie van konijnenvacht voor hamsters?
Iemand weleens gedaan?

http://www.derussischedwerghamster.nl/k ... -hamsters/

Afbeelding

RocKal
nieuw lid
nieuw lid
Aantal hamsters: 15

Re: Konijnenvacht voor hamsters?

Bericht door RocKal » zo mei 20, 2018 3:39 pm

Zou je ook vacht van hond of kat kunnen gebruiken?
Of heeft dat een totaal andere structuur, minder geschikt voor nestjes te bouwen?

Heb net men 2 Franse Bulldogs gewassen, misschien straks eens borstelen.
Wel schattig haha

Pluisje
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 1

Bericht door Pluisje » zo mei 20, 2018 5:03 pm

Nou, dan heb ik elke keer zacht hondenhaar voor de hamster, ha ha. De buldog heeft stugger/dikker haar. Ik heb van dat "watjeshaar" rondlopen hier.
Laatst gewijzigd door Pluisje op zo mei 20, 2018 9:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » zo mei 20, 2018 9:25 pm

Klinkt niet eens zo gek. Zou een hamster van nature ook plukken haar mee slepen?
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » ma mei 21, 2018 3:59 am

Merk je dat je hamster haarballen uitspuugt
Hamsters kunnen niet overgeven....

Het is net zo gevaarlijk als de zogenaamde hamsterwol zowel op gebied van verstikking, beknelling als verstopping.
Daarbij heb je ook nog kans op overdracht van mijten, wormen en ander ongedierte.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mei 21, 2018 6:44 pm

Gabriëlle schreef:
ma mei 21, 2018 3:59 am
Merk je dat je hamster haarballen uitspuugt
Hamsters kunnen niet overgeven....

Het is net zo gevaarlijk als de zogenaamde hamsterwol zowel op gebied van verstikking, beknelling als verstopping.
Daarbij heb je ook nog kans op overdracht van mijten, wormen en ander ongedierte.
Zijn er ergens slechte ervaringen over te lezen of heeft iemand hier überhaupt ervaring mee of zijn het aannames? Niet verkeerd bedoeld hoor!

Van wat ik zie is dat de dieren het heel natuurlijk gebruiken. Hamsterwol is synthetisch materiaal. Het is nep. In Duitsland gebruiken ze bijvoorbeeld ook schapenvacht als alternatief voor de synthetische hamsterwatten als natuurlijk nestmateriaal.

Ik kan me niet voorstellen dat een hamster verstrikt kan raken in konijnenvacht... Het is hele zachte ondervacht.

Nee hè ze braken niet... Wat absoluut wel een puntje is, is de verteerbaarheid van het haar. Het kan niet verteerd worden... chinrub_ Nu zullen hamsters de vacht niet opeten, maar bij het maken van het nest kun je je inderdaad afvragen hoeveel vacht er op het tongetje achterblijf en de hamster binnen krijgt chinrub_

Uiteraard de mijten, wormen en andere ongedierte klopt helemaal, daarom heb ik het van een van mijn konijnen genomen die binnen loopt en schoon is van al deze toestanden :)

Doen ze dit in de natuur ook niet? Volgens mij doen kleine knaagdieren dit in de natuur ook dat ze gevonden vacht voor hun nestje gebruiken?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een paar weken voor het eerst heb gegeven en dat ik het heel bijzonder vond hoe de dieren hierop reageerden. Echt alsof het instinct het overnam begonnen ze het meteen mee te nemen naar het nest. Zo enthousiast heb ik ze nog nooit gezien met ander nestmateriaal.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mei 21, 2018 6:45 pm

RocKal schreef:
zo mei 20, 2018 3:39 pm
Zou je ook vacht van hond of kat kunnen gebruiken?
Of heeft dat een totaal andere structuur, minder geschikt voor nestjes te bouwen?

Heb net men 2 Franse Bulldogs gewassen, misschien straks eens borstelen.
Wel schattig haha
Zou ik denk ik niet doen. Honden komen toch elke dag buiten en je weet nooit wat ze in hun vacht meedragen ;) Ik heb zelf bewust voor het binnen konijn gekozen. De vacht bevat minder losse haartjes maar is een pluk zegmaar.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mei 21, 2018 6:46 pm

xDenise schreef:
zo mei 20, 2018 9:25 pm
Klinkt niet eens zo gek. Zou een hamster van nature ook plukken haar mee slepen?
Dat vraag ik me dus echt af! :D Als dat niet zo zou zijn dan zouden ze er toch niet zo op aanvallen als het in het verblijf valt? Was gewoon bijna bizzar om te zien, maar aan de andere kant als je ziet dat ze ook blij worden van wc papier :p Hebben ze ook niet in de natuur haha :lol:

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » ma mei 21, 2018 7:59 pm

Ik vind het geven van haar hetzelfde als het geven van hamsterwol, ja het kan goed gaan, maar waarom zou je de risico's nemen terwijl er meer dan genoeg veilige nestmaterialen zijn.
Haar verteerd idd niet en bij het maken van een nest gaat er toch altijd haar naar binnen, en meer als je wil, en te veel haar opeten geeft kluwen haar in de darmen met ernstige verstoppingen tot gevolg.

En als mensen zien dat die en die het ook geeft, kijken vele niet meer verder en geven te lang haar of haar met ongedierte enz. met alle gevolgen van dien.

Is precies hetzelfde met haar voor de vogeltjes, mensen lezen dat ergens en gaan haren van hun langhaar hond overal in het park dumpen, voor de vogeltjes.... dat die arme vogeltje vervolgens afgeknelde pootjes hebben of doodgaan doordat het haar om pootjes of nekje draait kunnen die mensen niet bedenken.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » ma mei 21, 2018 8:42 pm

Konijnen doen dit ook. Die maken nestjes van hun eigen vacht. In het wild pakken de vogels ook vacht van andere dieren, graag zelfs. De paardenstaart haren of andere stugge lange haren kan ik me inderdaad voorstellen dat die niet handig zijn chinrub_

M.b.t. kattenharen en vogels gevonden
Na een kambeurt heb je al genoeg kattenhaar om er wat vogels blij mee te maken. Zo kun je een plukje haar dat je tussen een paperclip klemt aan een touwtje buiten hangen. Waarschijnlijk zullen de vogels zich er massaal opstorten daar het een zeer geliefd nestmateriaal is. Vogels lijken er geen enkel probleem mee te hebben dat ze letterlijk “slapen met de vijand”.
Afbeelding
Some birds use animal fur they find in nature to line their nests. It provides a soft surface for the nestlings as well as acting as an insulator from cold and wet.
You can help those birds by providing fur from your dog or cat. By doing so, you might help their nesting success as they conserve energy by taking advantage of an easy source of animal fur.
However, you should not use any type of animal fur that has been exposed to flea or tick treatments.
Over vogels kan ik online helemaal niets negatiefs vinden. Alle adviezen die ik tegenkomt zowel op NL, DE en EN sites zijn juist zeer positief over het geven van vacht. Het zou de vgels de winter door helpen en de kans op slagen van een nest vergroten.

De verstrikkingen die ik ben tegengekomen zijn die van touwtjes van vetbollen bijvoorbeeld of lintjes e.d.

Gabriëlle
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » ma mei 21, 2018 11:47 pm

Konijnen zullen vast wel op een bepaalde manier van hun eigen haren afkomen die ze doorslikken. Net als dat een hamster ook wel eens haren van zichzelf doorslikt. Maar ik vind expres haar geven van een andere diersoort toch wat anders. Dat gezegd bij angora konijnen zijn ook problemen bekend met het doorslikken van geknipt haar bekend.

Bij vogels is paarden en kattenhaar en bijvoorbeeld haar van kortstokhaar honden en het stugge geplukte haar en wol van terriërs erg favoriet maar je moet dus niet het haar van je schapendoes, bobtail of iets in die richting gaan geven. Ik heb daar toen een heel artikel over gelezen in een tijdschrift kan een vogeltijdschrift zijn geweest maar ook een hondentrimtijdschrift geen idee.

Ik deed het korte haar van mijn honden in een tomaten-netje was zo weg, maar goed dat is voor de buitenvogels, die hebben zelf wel meer ongedierte bij zich dan de gemiddelde hond of kat. Beetje hondenhaar met fipronil vinden ze waarschijnlijk wel handig tegen ongedierte in het nest :lol:.

marika
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door marika » di mei 22, 2018 1:48 pm

Konijnen kunnen haarballen vormen inderdaad. Als ze te veel haar binnen krijgen kunnen ze het uitspugen.
Interessant!! Dank je wel voor het delen, zo leer men weer bij!! :D

xDenise
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door xDenise » di mei 22, 2018 9:48 pm

En hooi filtert ook de darmen van een konijn :) En een kat kan door middel van het eten van hele dieren op een natuurlijke wijze van zijn haarballen afkomen. Het uitspugen er van is onnatuurlijk.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScapingInfo.nl/
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie