DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 30/7 Trillen - blog Martin

(Breeders Corner) In dit forum kun je terecht met al je vragen/opmerkingen/problemen die te maken hebben met de voortplanting, koppeling en het fokken met hamsters in het algemeen.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Geslacht: Vrouw

DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 30/7 Trillen - blog Martin

Bericht door sylvia » za dec 21, 2013 4:39 pm

Suikerziekte – Discussie over Stambomen Suikerziekte gevallen

Begin deze maand zijn Marika en ik aan de praat geraakt over een aantal recentere suikerziekte gevallen. Marika vertelde dat ze collega fokkers graag wil kunnen helpen met diabetes in hun lijn, maar dat inmiddels iedereen het overzicht kwijt is waar de suikerziekte vandaan is gekomen en op welk moment het in de lijn is gekomen.

Ik vertelde dat ik wel de stambomen van oudere suikerziekte gevallen had uitgewerkt, maar dat ik de recente gevallen daar niet meer in had verwerkt. We hebben vervolgens besloten om al onze gegevens bij elkaar te leggen en samen te proberen alle diabetes gevallen in kaart te brengen en tot een schematisch overzicht te komen.

Ons eerste idee was om het overzicht ter beschikking te stellen aan alle fokkers, maar omdat we vinden dat suikerziekte geen taboe hoeft te zijn en dat juist openheid over suikerziekte gevallen kan leiden tot een beter inzicht en sneller ingrijpen in de lijnen waar suikerziekte tot uiting is gekomen hebben we besloten het overzicht op allebei de forums te plaatsen.

Mijn eerste gedachte was om het overzicht te plaatsen en aansluitend mijn visie te geven. Ook heeft Martin Braak aangeboden om ons overzicht te bestuderen en zijn analyse hiervan gegeven. Marika stelt echter voor om in eerste instantie het overzicht zonder commentaar te plaatsen, zodat iedereen er eerst zelf een idee over kan vormen en er met een schone lei over kan meedenken.

Zodoende volgt hier enkel en alleen de link naar het overzicht:
http://www.derussischedwerghamster.nl/b ... emap-2.pdf

Toelichting op het overzicht:
Om een discussie over de diagnose van suikerziekte bij de op het overzicht geplaatste dwerghamsters te voorkomen, hebben we besloten de volgende terminologie aan te houden:
Diabetes – indien die diagnose door een dierenarts is gesteld of als een ervaren fokker de hamster minstens 2x heeft getest en tot deze diagnose is gekomen.
Glucosetest – Indien het baasje zelf de hamster enkele malen heeft getest en uit die testen minstens 2x een positieve uitslag op hoge glucose waarden is gekomen. Voorwaarde is ook dat de testen op verschillende dagen zijn gedaan en er rekening mee is gehouden dat de hamster binnen korte termijn heeft geplast en er zodoende geen sprake kan zijn van een positieve uitkomst als gevolg van stress.
Hamsters die slechts 1x een positieve test hebben laten zien zijn niet in dit overzicht geplaatst!

NB: Op het Hamsterforum is eerder dit jaar een hele discussie gevoerd over suikerziekte en erfelijkheid, dus ik wil deze discussie hier niet opnieuw voeren. Om dit te kunnen lezen kun je op het Hamsterforum zoeken naar het topic: Suikerziekte – Discussie over erfelijkheid en fokken, gestart op 27 april 2013 door mijzelf, forumnaam ook Sylvia.

We willen ons in deze discussie dus puur richten op de vraag waar de suikerziekte vandaan is gekomen en op welk moment het in de lijnen is gekomen. Ligt het aan één ouder of allebei de ouders of hangt het ook samen met een kleur?

Ik hou me inmiddels 2 jaar bezig met suikerziekte. Mijn interesse hiervoor is ontstaan doordat mijn lieve dappere blauw wildkleur mannetje Basje een ernstige vorm van suikerziekte had en hij helaas op veel te jonge leeftijd aan de gevolgen hiervan is overleden. Ik draag bij deze al mijn werk, inspanning en inzet op het gebied van suikerziekte op aan hem:
Voor Basje,
19 september 2011 – 29 mei 2012

Artikel Martin Braak nav het stamboomonderzoek tandproblemen:
http://www.dwerghamster.nl/artikelen/ru ... /index.php

Bijbehorende topics:
Oproep: Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte?
viewtopic.php?f=10&t=9469&hilit=+oproep
Oproep: Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?
viewtopic.php?f=10&t=9680&hilit=+oproep
Oproep: Wie heeft een dwerghamster met huidproblemen:
viewtopic.php?f=10&t=9708
Stambomen Defecten - Dossier Tandproblemen:
viewtopic.php?f=10&t=9677&hilit=+dossier

Artikelen:
http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 091721.htm
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... r-toe.html
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 230-225752
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 161800Info
Mandarijn: http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/hoe ... tes-type-2
Laatst gewijzigd door sylvia op za jul 30, 2016 9:30 pm, 9 keer totaal gewijzigd.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

renate
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Re: Suikerziekte - Discussie Stambomen Suikerziekte

Bericht door renate » za dec 21, 2013 6:31 pm

Ik ben het met Silvia en Marika eens.
Zo suikerziekte in beeld brengen is open en eerlijk.
En het geeft duidelijkheid.

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » za dec 21, 2013 9:34 pm

Heel interessant en duidelijk overzicht! En super dat jullie dit doen! happy_
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

silvia
Fokker
Fokker
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Bericht door silvia » za dec 21, 2013 9:40 pm

ja ik test mijn dieren met regelmaat en ook de kleintjes worden getest voor ze verhuizen als er dan toch na een aantal maanden ineens wat naar voren komt is dat niet leuk maar wel handig als het genoteerd staat zodat we kunnen kijken waar het vandaan komt en dat we er wat aan kunnen doen
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo dec 22, 2013 10:53 am

We hebben het hier op het forum al een beetje over gehad in het fokkers hoekje.
Daar hebben we het ook gehad over hoe je bijvoorbeeld diabetes zou kunnen voorkomen of verminderen in de lijn.
Automatisch kom je dan uit op waardoor ontstaat diabetes wat zijn de externe factoren zoals voeding die het kunnen triggeren.
Martin heeft mij interessante artikelen doorgestuurd mbt diabetes en erfelijkheid, maar dan gezien vanuit de ouders. Het is werkelijk een best ingewikkelde materie als je je erin verdiept.

Wat wij nu doen is zodra er diabetes of symptomen die erop wijzen constantere, dan stoppen we met de lijn, zowel paps als mams gaan uit de fok.
Daarnaast worden dieren preventief getest op suiker, hierbij hebben we overlegd dat dieren voordat ze naar hun nieuwe eigenaar gaan getest worden, maar daar mis je de diabetes mee die op oudere leeftijd begint. Je ziet ook in de stambomen dat de ene keer dieren op jonge leeftijd het krijgen en de andere keer dieren op oudere leeftijd, zou de diabetes die op oudere leeftijd begint iets te maken kunnen hebben met de voeding? te veel suiker te veel vet?

We hebben met de fokkers in het hoekje afgesproken dat alle dieren standaard getest worden:
- voordat ze met hun nieuwe eigenaar mee gaan
- als er een nieuw koppel gevormd wordt
- als er nieuwe dieren bij komen
- minimaal om de 4 maand alle dieren

Het zou mooi zijn als we zouden weten welke voeding de dieren hebben gekregen die op oudere leeftijd diabetes hebben gekregen, misschien dat dat iets kan zeggen?

Martin heeft ook een interessante kijk op de stambomen m.b.t. de zwarte kleur en de diabetes die bij Mandarijnen voorkomt.
Afbeelding

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 22, 2013 12:08 pm

ik denk dat voeding ook heel veel doet hoor, ik ben nogal streng hihii, ik voer het krachtvoer, versele laga mini nature, gemengd met wm premium dwerghamstervoer, daarnaast krijgen ze groente en fruit en als ze uit het hok zijn geweest 2 zonnebloempitjes als beloning maar niet veel en de drachtige/zogende vrouwtjes krijgen gedroogde meelwormen verder geen extra's
als je soms leest hoeveel extra's hamsters krijgen dan vind ik het soms logisch dat hamsters te dik worden en daardoor ook ziek worden.
Groetjes silvia
Afbeelding

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo dec 22, 2013 2:18 pm

Het is inderdaad voor niemand leuk als een hamstertje suikerziekte blijkt te hebben. Niet leuk voor het baasje, niet leuk voor de fokker en al helemaal niet leuk voor de hamster zelf! Ik hoop dan ook echt dat we er met zijn allen in slagen om suikerziekte terug te dringen.

We moeten daar wel realistisch in zijn. Er zal altijd weer een hamster met suikerziekte komen en elke fokker kan er mee te maken krijgen! Wel kunnen we proberen alles beter in de gaten te houden om de kans op suikerziekte zo veel mogelijk te verkleinen.

Het doel van dit overzicht is dat fokkers het kunnen raadplegen om te kijken of ze ouders of voorouders van een hamster met suikerziekte zien, die zij ook in hun lijn hebben. Mocht je twijfelen of je daar conclusies aan moet verbinden, kun je Marika om advies vragen. Marika en ik zullen ons daar dan samen over buigen en met een advies komen of er met de lijn gestopt zou moeten worden.

Ik ben blij te lezen dat er meer getest gaat worden. Ik ben vooral een groot voorstander van het testen van een koppel voordat ze gekoppeld worden. Dan zijn ze op een leeftijd gekomen dat er meer kans is om een juiste test uitslag te geven en kunnen ze bij een positieve test alsnog uit de fok worden gehaald.
Ik las nl op internet in het boek 'Laboratory Hamster' van G.L. van Hoosier op pag. 373, dat uit een onderzoek is gekomen dat de gemiddelde leeftijd dat glucose in de urine te meten is, 76 dagen is.
Dat zou kunnen verklaren, dat een fokker een hamster voordat hij naar het baasje test en de hamster geen suikerziekte lijkt te hebben, maar dat de hamster op iets latere leeftijd inmiddels bij het baasje thuis wel een positieve test op hoge glucosewaarden laat zien.

Ik ben zelf overigens voorstander dat indien een uk suikerziekte blijkt te hebben, zowel de ouders als de broertjes en zusjes uit hetzelfde nest uit de fok worden gehaald. De gedachte is als volgt. Dit ouderpaar heeft gebleken een uk met suikerziekte voort te brengen. Je kunt niet zien welke van de andere ukken drager is. En uiteraard hoeft een niet-drager niet van de fok uitgesloten te zijn, maar omdat je niet kunt zien welke uk drager is en welke uk niet-drager is, zouden ze allemaal van de fok uitgesloten moeten worden. En als je dan met een broertje of zusje fokt neem je in mijn ogen toch het risico om een hamster met diabetes op de wereld te zetten.

Inderdaad kan ook voeding een rol spelen. Maar dan moet je eigenlijk onderscheid maken tussen Diabetes type 1 en Diabetes type 2 en de Diabetes die voorkomt bij Mandarijnen. Van deze laatste soort Diabetes is nog steeds niet helemaal onderzocht wat het is. Er kan zelfs van een nierprobleem sprake zijn, maar ook dan is een genetische component niet uit te sluiten.

Als een hamster op heel jonge leeftijd suikerziekte krijgt dan zal dit niet veroorzaakt zijn door de voeding. Ik had Basje bv met 24 dagen in huis en de eerste week viel het me al op dat hij de hele dag aan het waterflesje hing. Hij had vanaf het begin geen energie en heeft nooit in de molen kunnen lopen. Een hamster met deze mate van suikerziekte heeft Diabetes type 1 en zal op jonge leeftijd komen te overlijden. Ik heb een Duits onderzoek gelezen,(ik ben het helaas kwijt en kan het niet zo snel terugvinden), daar in stond vermeld dat de verwachting is dat een hamster met Diabetes type 1 op jonge leeftijd zal overlijden. Interessant was dat daarin stond vermeld (en daarom probeer ik het weer op internet te vinden) dat een mannelijke hamster met Diabetes type 1 een gemiddelde levensverwachting van 8 maanden heeft en een vrouwelijke hamster met Diabetes type 1 een gemiddelde levensverwachting van 5 maanden heeft.

Bij een hamster met Diabetes type 2 speelt voeding bij het ontwikkelen van suikerziekte een veel grotere rol. Alleen komt de suikerziekte dan pas op latere leeftijd tot ontwikkeling.

Bij Mandarijnen waar Diabetes (we blijven het maar Diabetes noemen zolang niet is bewezen wat het anders zou zijn) tot ontwikkeling komt is nog niet genoeg over bekend, voor zover ik weet.
Ik vind Martins theorie over de kleur erg interessant en hoop dat hij dit hier voor ons wil uitleggen!

Samantha_1989
Fokker Junior
Fokker Junior
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 5
Contacteer:

Bericht door Samantha_1989 » zo dec 22, 2013 2:38 pm

Erg interessant en duidelijk artikel! Ik vindt het geweldig dat jullie hier mee bezig zijn! :)

Martin Braak
Fokker
Fokker
Geslacht: Man

Bericht door Martin Braak » zo dec 22, 2013 3:58 pm

De eerste reactie "het geeft duidelijkheid"... Is dat zo? Als je vindt dat het duidelijkheid geeft, moet je naar mijn mening ook toelichten wat voor jou duidelijk maakt? Ik vind zelf goed dat dit nu zo gebeurd en dat wij daar eens over kunnen praten. Maar je zult aan eind merken dat het niet zo 123 klaar is als een klontje en eigen onduidelijk blijft.

Eerst over diabetes. Wat is precies diabetes? Het hormoon insuline regelt de bloedsuikerspiegel. Hamsters met diabetes maken geen insuline aan, te weinig aan of het lichaam reageert niet meer op de insuline. Als insuline het werk niet meer doet, dan loopt de bloedsuiker op. Symptomen van diabetes: veel dorst, veel plassen, erg moe zijn.

Maar betekent symptomen veel dorst en veel plassen altijd dat het om diabetes gaat? Nee, er zijn ook andere ziektes/defecten zoals nierproblemen die hetzelfde symptomen geven. En bij het testen met suikerstrips eveneens aangeven dat er wat mis is.

Hoe ontstaat diabetes? Daar zijn wetenschappers met betrekking tot de mens nog niet uitgezocht. Er kan door genetische eigenschappen/fouten komen, het kan door voeding komen, het kan door virussen komen. Op 22 oktober is op ScienceDaily het volgende artikel verschenen: nieuw bewijs dat een specifiek virus een rol speelt bij type 1 van diabetes (link: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 091721.htm). Maar er zijn ook andere onderzoeken die aantonen dat de gezondheid en de voeding (zonder dat genetica dus een rol speelt) effecten hebben op de gezondheid van het nageslacht. Zo speelt vitamine B11 (= foliumzuur) een grote rol zowel bij vrouwtjes als bij mannetjes. Het blijkt dat wanneer mannetjes een tekort aan vitamine B11 hebben, veel meer nageslacht hebben met afwijkingen (link: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... r-toe.html). Het "tast" namelijk de sperma aan. Poosje geleden is aangetoond dat mannelijke ratten die veel vetten te eten kregen veel meer vrouwtjes als nageslacht gekregen die diabetes hadden. Zo bleek poos geleden dat het hormoon leptine bij muizen eveneens tot diabetes leidde, dit bij de voorouders en effect op het nageslacht. Het hormoon leptine speelt bij de Russische dwerghamster een grote rol. Leptine zorgt ervoor dat er minder gegeten wordt en speelt een rol bij het aanmaken van insuline. En bij Russische dwerghamsters die in wintervacht gaan, maken meer leptine aan.

Is het altijd eerlijk om stambomen te openbaren zonder informatie te geven m.b.t. voeding en andere omgevingsfactoren? In mijn ogen niet altijd, tenzij duidelijk is dat er een bepaalde reden is. Want stel ik koop bij Marika een aantal dwerghamsters en ik krijg daar de stambomen van mee. En ik zet deze hamsters op varkensvoer (hmm, ik denk dat je nu denkt what the fuck?, sorry ja ik ben bij een fokkers geweest die de Russen varkensvoer voerde, want a. dit is goedkoop, en b. ze doen daar zeer goed op! (= lees veel eiwitten)). En stel ze krijgen drinkproblemen (functioneren van de nieren verminderd door overmatig eiwit) en ik zet deze stambomen openbaar op mijn dwerghamstersite met erbij let op diabetes. Je voelt nu wel aan dat wanneer ik dit doe dat het effect kan hebben op de naam van Marika terwijl zij er helemaal niets aan kan doen. Want in dit voorbeeld gaf ik ze verkeerd voer...

Kan je dieren fokken die nooit suiker of een ander defect krijgen? In mijn ogen nee. Bij een wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat elk levend organisme 40 of meer mutaties kent. Veel van deze mutaties doen niets, wij merken als fokker niets. Maar soms heeft het wel effect. Dat betekent dat je consequent op gezondheid moet selecteren ongeacht.
Dit topic heet "suikerziekte - Discussie stambomen suikerziekte". Maar gaat het hier om diabetes? Dat weet je pas zeker op moment dat bloed is getest. In deze gevallen wordt alleen vermoed dat het om diabetes kan gaan. Eigenlijk zou je moeten zeggen "Defecten - Routemap".

Nu over de stambomen. Als je naar de stambomen kijkt zie je ingeval drie soorten problemen:
1. bij het opgroeien wordt geconstateerd dat er iets mis is
2. de kleur Mandarijn daarvan weten wij dat er een probleem kan ontstaan
3. het probleem ontstond pas later want het testen gebeurde pas bij 4 maand

Analyse per geval

Gregor / Basje
Zuiver lijn zo te zien. Het gaat hier om een type dat direct begint (diabetes 1). Verder is er niets over te zeggen.

Zen
Merle Lilac Roodoog. De ouderdieren zijn verder onbekend. Er is één iets, maar dat bespreek ik ff later m.b.t. zwart en zwart gerelateerde kleuren. Dus hierbij: attentie.

Evi / Bily / Dorito
Ik neem ze even samen. Dit zijn namelijk allemaal Mandarijnen. Ongeacht hoe gezond de voorouder dieren allemaal waren, de Mandarijn mutatie staat bekend dat in bepaalde gevallen drinkers/diabetes veroorzaakt. Of het om diabetes gaat... Dat weten wij nog steeds niet. Ik ken niemand die bloed van een Mandarijn heeft getest. Ik had zelf vier jaar lang geen diabetes geval en ineens komen er toch een paar gevallen voor. Terwijl ik daarvoor heel veel problemen kende. Ik hoor van andere fokkers dezelfde ervaring. Je ziet toch dat exemplaren ineens wat groter worden en meer drinken/urineren. Elke fokker die begint en mij om Mandarijnen vraagt, wimpel ik eigenlijk per mail af in de zin je hebt je niet goed in de materie verdiept. Ik vraag me dan ook af waarom zoveel jonge en onervaren fokkers met de kleur Mandarijn bezig zijn. Wat ik vermoed wat helpt, is om blauw-wildkleur te vermijden. Maar bewijs heb ik niet anders dan in begint was er geen probleem en toen zat er ook geen blauw-wildkleur in. Ander oorzaak wat ik zie is de grote exemplaren hebben vaker problemen. Dus selecteer kleiner.

Attentie voor Evi, daarvan zijn de voorouders Blauw-wildkleur en Zwart Merle. Wij weten nu dat zwart mandarijn maskeert. Dit betekent dat je een zwart exemplaar kunt hebben die tevens Mandarijn is. Inclusief de problemen? Ik zet hier vraagteken erbij omdat ik geen eigen ervaring heb en geen bewijs van heb. Maar het zou logisch kunnen zijn.

Nog iets m.b.t. de Mandarijn: ze zijn vaak ronder en mooier van type. Stel nu je selecteert op grote, ronder en op vorm. Dan betekent dit wanneer Mandarijn in de zwarte lijn zit, je op het eigenschap Mandarijn zit te selecteren. Zonder je dat realiseert.

Terug komend op Zen. Zou dus ook een Mandarijn kunnen zijn? Zolang je de voorouders niet kent, ja.

Asia / Aafke / Remi / Kayden + Rory
Deze neem ik even allemaal samen. Terwijl Asia en Aafke door Melissa gefokt zijn en Remi en Kayden door Lisa kennen zij alle eerste vier één gemeenschappelijk voorouder. Namelijk Nova.

Ze hebben nog een ander overeenkomstig iets, namelijk het zijn allemaal zwart gerelateerde kleuren en alle eerste vier zouden in theorie Mandarijnen kunnen zijn. Want als de moeder van Flower die Dove is ook Mandarijn is, is Jayden eventueel Mandarijn en Invito idem. Dit geldt tevens voor Triamph, Jaguar en Krova, de voorouders van Remi en Kayden.

Komeet is een Pearl blauw-wildkleur. Eigenlijk een vreemde eend bij deze stambomen. Maar wel dezelfde voorouders: Flower, Jayden. Mijn vraag is de kleur goed bepaald en is het niet Pearl Russisch Blauw? En dan zou het ook een Mandarijn kunnen zijn.

Rory kan eveneens Mandarijn zijn omdat van ene kant allemaal zwart gerelateerde kleuren zijn (Vader Jake en Jake).

Maar laten we Mandarijn eens buiten beschouwing laten. Wat valt je op? Eigenlijk lijkt het heel diverse. Zoals Sylvia schrijft "in de lijn zit", dit zijn eigenlijk geen lijnen want er worden verschillende dieren bij elkaar gezet van verschillende fokkers. Hoe diverse kun je zijn? Kijk zelf nu nog eens goed, hoe diverse is het wel niet!! Maar het zijn bijna allemaal zwart dragende dieren of zwart / zwart gerelateerde kleuren. En allemaal familie van elkaar.

De zwarte Rus is op Marktplaats door mij gevonden en door mijn kameraad Rene Bastiaans opgehaald. Ik heb de ouders en 50% van nageslacht meegenomen en Rene resterend gehouden. Wij hebben onderling afgesproken dat al het nageslacht voor eerste twee jaar gehouden zou worden om inzicht te krijgen op deze dieren. Na 2 jaar hebben wij de eerste exemplaren verkocht. Dat is 3-4 jaar geleden. Doordat veel fokkers zwart terug willen fokken, blijven ze de zwarte exemplaren onderling fokken zonder dat er echt nieuwe lijnen gebruikt worden zonder dragers zwart.
Een heel bijzonder iets wat ik vind is dat twee Pearl Blauw-wildkleuren gekruist worden en dat daar een Blauw-wildkleur uitrolt die daarna Zwart veroorzaakt. Nova is een Blauw-wildkleur voortkomend uit Pearl Blauw-wildkleur x Pearl Blauw-wildkleur. Blijkbaar waren die twee Pearls drager zwart? Wat is de kans! Ik neem aan dat deze twee Pearls van verschillende dieren komen, verschillende fokkers? Wie fokt zwart in Pearl en dit in 2011? Elke keer als ik naar deze twee stambomen kijk, blijf ik dit als zeer vreemd vinden. Maar het kan...

Maar blijkbaar gaat het hier om twee fokkers die dieren met elkaar wisselen. Dat is te zien in de stamboom. Stel nu voor dat door externe factor voeding of ziekte/virus komt. Dat zou kunnen toch?

Conclusie?
Geen conclusie, maar wel dat manier van fokken en voeding belangrijk is om gezonde hamsters te fokken. Fok je Mandarijnen dan moet je elke keer bij zeggen dat drinkproblemen kan voorkomen. En je moet stil staan waarom je Mandarijnen fokt. Fok je ze om de kleur of om ze qua gezondheid te verbeteren. Als laatste moet je de mandarijnen zelf houden en niet weg doen. Ook moet je de Mandarijnen op normaal voer zetten en niet op speciaal voer of brokken. Het probleem komt dan minder voor terwijl later weer vaker voorkomt. Je selecteert dan niet op het foute eigenschap.

Als je zwart of zwart gerelateerde dieren fokt, moet je eigenlijk weten dat er geen Mandarijn in de lijn voorkomt. En zorg ervoor dat je naast deze kleuren een ander (zuiver) kleur hebt voor bloedverversing. Het gaat om een vrij nieuwe kleur en in theorie omdat het nog zo kort is kan het maar 5-6 generaties tussen zitten t.o.v. gemeenschappelijk voorouder.

Een wetenschapper zei ooit tegen mij: Martin, het beste selectie criteria is het pakken van een dobbelsteen en willekeurig selecteren. En daar heeft deze wetenschapper een punt! Ervaring heeft mij geleerd dat wanneer er diabetes gevallen in de lijn zitten, de exemplaren die het hebben, wat groter en dikker zijn. En dit geldt tevens voor de Mandarijn gevallen, of je ze kunt zien of niet qua kleur. Is je selectie criteria: mooi rond, groter, voller. Dan selecteer je onbewust op foute eigenschappen. Russen hoeven geen 12 cm groot te zijn. Klein 7-9 cm is groot genoeg.

Ook wil ik een waarschuwing geven om niet zomaar dieren van verschillende landen te gebruiken ook al gaat het om dezelfde diersoort. Je raakt de selectie kwijt. Een bekende fokker heeft op deze wijze heel veel staart problemen gehad en dit is een onderdeel van de ruggenwervel. Deze dieren zijn tientallen jaren afzonderlijk geselecteerd en stammen misschien zelfs af van verschillende wildvang exemplaren.

sylvia
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid

Bericht door sylvia » zo dec 22, 2013 4:39 pm

Martin, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Even nader mbt Komeetje, zodat je er wellicht iets verder over na kunt denken:
Komeetje was wel degelijk Pearl Blauw wildkleur. Fokker Melissa heeft aan het baasje van Komeetje verteld dat er helaas nog 2 ukken met suikerziekte in het zelfde nest zitten. Dit betreft de 2 blauw wildkleur ukken die op het overzicht 'licht' zijn gemaakt. Ik heb getracht Melissa te bereiken om hier meer over te horen te krijgen, maar wellicht dat ze afwezig is, ik krijg haar in elk geval niet te pakken.
Volgens het baasje van Komeetje zijn de baasjes van deze 2 andere ukken helaas geen forumleden, dus ik heb geen enkele mogelijkheid om ze te bereiken.

Wat betreft de moeder van Nova:
de moeder van Nova is Blauw wildkleur en NIET pearl Blauw wildkleur.
Helaas is deze laatste correctie niet doorgekomen en staat dit nog verkeerd op het overzicht.

Ik heb wel een nadere stamboom, wellicht dat dat je verder helpt om een mening er over te vormen:
Vader van Nova is dus: Peach, 14-3-2011, pearl blauw wildkleur
Vader van Peach: Gen 55, Pearl Blauw wildkleur, De Viooltjes
Moeder van Peach, Gen 56, Wildkleur, De Viooltjes

Moeder van Nova is dus: Amy, 18-6-2011, BLAUW WILDKLEUR, Pretty Fay/Lisa
Vader van Amy: Igor, 14-11-2010, Russisch blauw, Martin Braak
Moeder van Amy: 1-12-2010, Blauw wildkleur, Beijaars,

Samantha_1989
Fokker Junior
Fokker Junior
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 5
Contacteer:

Bericht door Samantha_1989 » zo dec 22, 2013 4:41 pm

Ik heb dus drie hamsters die inderdaad dus op glucose zijn getest en dus npositief. En wat deze lijst voor mij duidelijk heeft gemaakt is dat er in de lijnen van remi,kayden en rory meer hamsters zijn die positief zijn getest op glucose in ieder geval. En dat het 'defect' al eerder in de lijn zat.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » zo dec 22, 2013 4:49 pm

@Martin: Ik ga je diabetes uitleg iets uitbreiden ;)

Diabetes (suikerziekte) is een aandoening waarbij bloedspiegels van glucose (een enkelvoudige suiker) abnormaal hoog zijn doordat het lichaam niet voldoende insuline afgeeft.
Insuline dat door de alvleesklier (pancreas) wordt afgegeven, reguleert de hoeveelheid glucose in het bloed, wanneer een dier eet of drinkt wordt het voedsel afgebroken tot glucose en andere stoffen die het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Glucose wordt in het bloed opgenomen en zet de alvleesklier aan tot productie van insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose vanuit het bloed in de cellen kan komen. Binnen de cellen wordt glucose omgezet in energie, die ofwel direct wordt gebruikt ofwel wordt opgeslagen tot er weer energie nodig is.
Normaal variëren de bloedglucosespiegels gedurende de dag. Ze stijgen na het eten en worden na enkele tijd weer normaal. Bij het eten van koolhydraten kunnen de spiegels sterker stijgen.
Als het lichaam niet voldoende insuline produceert om glucose in de cellen te laten doordringen =, zorgen de resulterende hoge bloedglucosespiegels en de te lage hoeveelheid glucose in de cellen samen voor de symptomen en complicaties van diabetes.

Diabetes type 1
Bij type 1 diabetes (insulineafhankelijke diabetes) wordt meer dan 90% van de insuline producerende cellen van de alvleesklier definitief vernietigd. De alvleesklier produceert daardoor weinig of geen insuline. Wetenschappers nemen aan dat het immuunsysteem onder invloed van een omgevingsfactor (mogelijk een virusinfectie of een voedingsfactor) de insulineproducerende cellen in de alvleesklier vernietigt.
Door erfelijke aanleg kunnen sommige dieren gevoeliger zijn voor de omgevingsfactor.

Bij type 1 diabetes beginnen de symptomen vaak plotseling en heftig. De aandoening diabetische ketoacidose kan dan al snel ontstaan. Zonder insuline zijn de meeste cellen niet in staat glucose uit het bloed op te nemen. Omdat cellen toch energie nodig hebben om in leven te vlijen, schakelen ze een hulpmechanisme in om die energie te verkrijgen te verbranden, waarbij stoffen vrijkomen die 'ketonen' worden genoemd. Ketonen leveren een geringe hoeveelheid energie aan cellen, maar maken het bloed ook te zuur (ketoacidose).
De eerste symptomen van diabetische ketoacidose zijn overmatig dorst en overmatig urineren, gewichtsverlies, misselijkheid, braken, vermoeidheid, en pijn in de buikstreek bij jonge dieren. De ademhaling wordt meestal dieper en sneller doordat het lichaam tracht de zuurgraad van het bloed te corrigeren. De adem ruikt dan ook anders of dit bij dieren ook te ruiken is durf ik niet te zeggen.

Type 2 diabetes
Bij type 2 (niet insulineafhankelijke diabetes) blijft de alvleesklier wel insuline produceren, soms zelfs in grotere hoeveelheden dan normaal. Het lichaam ontwikkelt echter weerstand tegen de effecten van insuline waardoor er v=onvoldoende insuline is om aan de behoefte van het lichaam te voldoen. Diabetes type 2 komt vaak op iets latere leeftijd voor.
Overgewicht is de belangrijkste risicofactor voor het ontstaan van type 2 diabetes. Aangezien overgewicht de weerstand tegen insuline verhoogt, hebben dieren met overgewicht zeer grote hoeveelheden insuline nodig om de normale bloedglucosespiegels et handhaven.
Bepaalde aandoeningen en geneesmiddelen kunnen diabetes type 2 veroorzaken. Bijvoorbeeld hoge corticosteroidenspiegels (als gevolg van het cushing syndroom). Diabetes kan ook optreden bij dieren die teveel groeihormonen hebben en bepaalde tumoren.

De symptomen van diabetes type 2 kunnen soms heel lang uitblijven en zijn ze soms nauwelijks merkbaar. Een aanvankelijke geringe toename van de hoeveelheid urine en van het dorstgevoel verergert in de loop van een langere tijd. Soms is de bloedglucosespiegel in de vroege fasen van diabetes abnormaal laag. Dit wordt hypoglykemie genoemd.
Bij type 2 wordt zelden ketoacidose gezien, omdat nog enige insuline geproduceerd wordt.

Symptomen algemeen
De symptomen van de twee vormen van diabetes lijken sterk op elkaar. De eerste symptomen van diabetes zijn gerelateerd aan de directe gevolgen van hoge bloedglucosespiegels. Wanneer de bloedglucosespiegel een de normale waarde overschrijdt, komt er glucose in de urine terecht. Stijgt de vloedglucosespiegel nog verder, dan scheiden de nieren meer water af om de grote hoeveelheden glucose te verdunnen.
Doordat de dieren te veel urine uitscheiden, urineren dieren vaak en veel (polyrurie). Door dit overmatig urineren ontstaat abnormale dorst (poly-sipsie). Door overmatig verlies van calorieën via de urine treedt gewichtsverlies op. Ter compensatie heeft het dier een abnormaal sterk hongergevoel (polyfagie). Andere symptomen zijn onscherp zien (lastig bij dieren), duizeligheid, misselijkheid en verminderd uithoudingsvermogen (niet lopen in het radje bijvoorbeeld).

- veel dorst
- veel plassen
- vaak infecties
- vermoeidheid
- vermagering
- uitdroging
- verwardheid

Onderzoek
Enkel via bloedonderzoek vast te stellen.
Via de urine is alleen een verhoogde suikerspiegel te meten. Dat zou betekenen voor ons fokkers, dat als een dier een positieve test heeft, wij met het dier naar de dierenarts moeten gaan voor een bloedonderzoek. Nadat het bloedonderzoek heeft uitgewezen dat het om diabetes gaat of niet, kunnen er verdere stappen worden ondernomen.
De vraag is... zijn fokkers bereid dit op deze manier te doen?
Dus de procedure zou moeten blijven zoals deze is, regelmatig testen via sticks en als er iets niet goed lijkt naar de DA gaan.
Ondertussen zou de fokker ook alle andere fokkers op de hoogte moeten stellen dat er wat gaande is met het dier. Althans dat zou mijn zienswijze zijn :D

Ketonen in de urine (ketonurie) - Kunnen met een stick gemeten worden. Ketonen ontstaan wanneer het lichaam vet afbreekt. Bij verhongering, slecht gereguleerde diabetes.

OK zeg dat het afwijkingen zijn, de meeste afwijkingen zijn echter genetisch geregeld, neem de Leptine:
Er zijn verschillende genen die het gewicht beïnvloeden, het ob-gen regelt bij mensen de productie van Leptine. Leptine is een eiwit dat door vetcellen wordt gemaakt. Leptine wordt naar de hersenen getransporteerd, waar het inwerkt op receptoren in de hypothalamus (het deel van de hersenen dat de eetlust regelt). De boodschap die leptine overbrengt is: verlaag de voedselinname en verhoog het calorieverbruik. Onderzoekers hebben ontdekt dat mutaties in het ob-gen de productie van leptine verhinderen, met als gevolg ernstige obesitas.
Wanneer heeft een dwerghamster obesitas?

Door voeding diabetes krijgen dan zou je zeggen dat het dier of een lange tijd verkeerde voeding heeft gekregen, maar wat is een lange tijd bij een dwerghamster? Zeg tussen de 7,5 maand en 1 jaar? Dan zou je kunnen zeggen dat de voeding ervoor heeft gezorgd dat er iets beschadigd is geraakt in het lichaam.
Maar hoe zit het met dieren die op jonge leeftijd diabetes krijgen? Door voeding zo snel ziek worden zou ook kunnen, maar dan moet er wel een genetische aanleg al zijn die het triggerd?
Afbeelding

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 22, 2013 4:55 pm

Door voeding diabetes krijgen dan zou je zeggen dat het dier of een lange tijd verkeerde voeding heeft gekregen, maar wat is een lange tijd bij een dwerghamster? Zeg tussen de 7,5 maand en 1 jaar? Dan zou je kunnen zeggen dat de voeding ervoor heeft gezorgd dat er iets beschadigd is geraakt in het lichaam.
Maar hoe zit het met dieren die op jonge leeftijd diabetes krijgen? Door voeding zo snel ziek worden zou ook kunnen, maar dan moet er wel een genetische aanleg al zijn die het triggerd?

ik denk dat het bij een hamster wel al vroeg door verkeerd voer fout kan gaan een hamster wordt gemiddeld 2 jaar dus op jonge leeftijd oiv foute voeding voor positief testen op glucose waarom niet een hamster heeft een intens leven en verouderd snel ( hierbij denk ik aan jou schema op je website betreffende de leeftijd vergelijk hamster/ mens
Groetjes silvia
Afbeelding

renate
Moderator
Moderator
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Bericht door renate » zo dec 22, 2013 7:50 pm

renate schreef: En het geeft duidelijkheid.
Voor mij persoonlijk heeft het veel duidelijkheid gegeven.
Door alle info ben ik zeer veel te weten gekomen over diabetes.
En de verschillende soorten en symptomen e.d.

silvia
Fokker
Fokker
Contacteer:

Bericht door silvia » zo dec 22, 2013 8:04 pm

ja er is ook wel veel meer duidelijk maar het blijft moeilijk hoor ook omdat er veel verschillende soorten zijn
Groetjes silvia
Afbeelding

Plaats reactie