Vragen bij het overgaan op syrische hamster

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
memories
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 1

Vragen bij het overgaan op syrische hamster

Bericht door memories » za okt 11, 2014 4:37 pm

Hallo,
Tot nu toe heb ik altijd Russische dwerghamsters gehad (4, waarvan ik er op het moment nog 1 heb). Ik wil heel graag een Syrische hamster erbij, maar ik heb hier geen ervaring mee en heb dus veel vragen.
Is het Trixie looprad van de zooplus geschikt voor Syrische hamsters, als ik de grootste formaat neem? En weet iemand of dit radje veel geluid maakt? (http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... len/190300)
Moet je Syrische hamsters ander voer geven, of kan je ze hetzelfde voer geven als voor (Russische) dwerghamsters?
Is dit transportboxje geschikt voor Syrische hamsters? Die heb ik namelijk thuis maar ik twijfel of het niet te klein is voor een Syrische hamster. Als het niet geschikt is, hoe groot/welke moet het dan zijn? http://dierenspeciaalzaakxxl.com/knaagd ... 15272.html
Verder ben ik benieuwd of je perse een huisje moet hebben voor je hamster. Kan je ook alleen nestmateriaal neerleggen? Ik heb ook wel zo'n tentje, daar zou ik ook e.v.t. nestmateriaal in kunnen leggen? Mijn andere huisjes zijn nml te klein.. http://www.agradi.nl/knaagdieren-speeltent.htm
Verder weet ik zo gauw geen vragen meer, maar misschien hebben jullie nog belangrijke tips of dingen waar ik op moet letten voor als ik een syrtje neem?
Ik weet trouwens ook niet of dit bericht hier goed staat, maar anders hoor ik het wel ;)

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Re: Vragen bij het overgaan op syrische hamster

Bericht door Elanor » za okt 11, 2014 6:48 pm

-Het Trixielooprad in de grootste maat is inderdaad geschikt :D Het kleindierlooprad ook. Ik heb dat zelf niet, maar ik heb toch al gehoord dat het ook een stil rad is.
-Syrtjes kan je hetzelfde voer geven als Rusjes. Sommige merken hebben wel apart dwerghamstervoer, maar eigenlijk is dat vaak meer gewoon de grootte van de brokjes. Het kan geen kwaad om een Syr dwerghamstervoer te geven of omgekeerd.
-Dat transportboxje vind ik inderdaad wel vrij klein. Misschien als je maar een kort stukje moet reizen met je hamster dat het wel meevalt, maar voor een wat langere reis lijkt het mij toch fijner voor het hamstertje als je een iets groter transportboxje hebt.
-Ik vind dat een hamster toch wel een huisje moet hebben. Er zijn genoeg hamsters die uiteindelijk liever niet in hun huisje slapen en een eigen nestje gaan maken, maar ik vind het toch wel fijner voor de hamster als ze die keuze hebben. Maar een huisje vind ik dan wel breed. Bvb een kartonnen doos waar je een ingang in knipt, is ook goed.
Het tentje wat jij hebt, kan je ook gebruiken als huisje, maar ik denk dat dat door een Syr zeker snel zal stukgeknaagd worden. Je zou bij zooplus een caviahuisje kunnen bestellen.

Wat ik het belangrijkst vind wanneer je een Syrtje neemt, is of je kooi groot genoeg is, want spullen voor Syren zijn groter, dus je moet zorgen dat alles erin past en een Syr is, naarmijn mening toch ook nog actiever en verveelt zich sneller dan Rusjes. Dus een grote kooi vind ik echt wel belangrijk. De minimummaat is 60x40 grondoppervlak, maar 80x50 of groter is ideaal.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

memories
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door memories » za okt 11, 2014 8:28 pm

Bedankt voor je reactie!
Wat versta je precies onder een langere reis? Ik denk dat ik ongeveer een halfuur/drie kwartier onderweg zal zijn.
Ik heb nu een Alaska kooi (daar wil ik hem dan in doen) en daarnaast heb ik ook een mooi groot aquarium (rusje), dus dat komt wel goed toch? :D.

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » za okt 11, 2014 10:52 pm

Ja, een Alaskakooi is een heel handige kooi voor een Syr en een goede grootte :D
En ik dacht bij een langere reis aan 2 uur ofzo. Ik denk dat het voor een half uur/drie kwartier wel kan. Het blijft wel klein, dus de hamster zal het niet leuk vinden, maar het is ook niet dat ze dan heel lang met die stress moet zitten. Misschien kan je er een knaagstokje ofzo in leggen waar ze zich wat kan mee bezig houden.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

memories
nieuw lid
nieuw lid

Bericht door memories » zo okt 12, 2014 7:43 pm

Oke, erg bedankt voor je advies!
En ik zal nog even nadenken over dat transportboxje, maar ik haal misschien toch een grotere ;)

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door Veer » ma okt 13, 2014 1:05 pm

Ik zou een grotere kopen, kunnen ook gewoon van die vissenbakjes zijn met een witte deksel.
Mijn ervaring is dat een syr al gek wordt een geschikt bakje, laat staan in een waar hij zijn kont niet kan keren :P
Poeps, Tom, Loïc, Ginny, Zuko en Jack. Allemaal onderdeel van een grote familie :)
Roosje, Boeddha, Wolfie, Yue en Timo. Helaas niet meer fysiek bij me maar wel in mijn hart en gedachten <3

Plaats reactie