Hoe hamster soort kiezen?

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Bloempje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Geslacht: Onbekend

Hoe hamster soort kiezen?

Bericht door Bloempje » ma jan 14, 2013 1:14 pm

Ik wil een hamster nemen. Maar hoe maak je de keuze van welk soort?
Op internet staat niet echt hoe welk soort is, of ik lees er over heen.
De groote maakt mij niets uit. Maar het moet wel een opak hamster zijn. En waar je ook mee bezig kan zijn.
Zou leuk zijn als het beestje soms ook overdag wakker is.
Welk soort raden jullie mij aan?

Miranti
lid
lid
Aantal hamsters: 1

Re: Hoe hamster soort kiezen?

Bericht door Miranti » ma jan 14, 2013 2:45 pm

Hallo, welkom op dit forum!
Als je hem wilt beethouden zou ik sowieso geen roborovski hamster nemen, deze zijn verschrikkelijk snel en echte kijk hamsters. Welke je bijvoorbeel zou kunnen nemen zijn russische dwerghamsters of een syrische hamster (ook wel goud hamster genoemd). Deze moet je alleen houden en zijn erg tam te maken. De rus is kleiner dan een syrische hamster. Misschien is het handig om te beginnen met een syrische, daar heb je wel een groter hok voor nodig dan een rusje. Kijk anders eventjes op deze sit:
http://www.derussischedwerghamster.nl/
Die is heel informatief en je kunt de beheerders ervan ook op dit forum vinden.

Succes
Laatst gewijzigd door Miranti op ma jan 14, 2013 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Miranti
lid
lid

Bericht door Miranti » ma jan 14, 2013 2:47 pm

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » ma jan 14, 2013 3:46 pm

Of je een echte knuffelhamster hebt, hangt volgens mij wel vooral af van het karakter van de hamster. Russen en Syrtjes zijn idd het best tam te maken. Het hangt er ook vanaf wat je graag wilt doen. Mijn Rusje is een knuffelhamster in de zin dat ze constant aandacht vraagt als ze wakker is omdat ze pitjes wil krijgen. Ze komt dan ook op mijn hand zitten om pitjes te vragen en op mijn hand blijft ze rustig zitten.

Mijn Syrtje slaapt overdag veel en dan wil ze er ook niet uit en is ze slaperig. Maar als ze 'savonds wakker wordt, vraagt ze heel veel aandacht en vindt ze het superleuk om uit haar kooi te gaan en alles te onderzoeken. Ze is dus niet echt een hamster die rustig op schoot blijft zitten. Daar is ze veel te nieuwsgierig voor. Maar ze is wel een knuffelhamster in de zin dat ze er graag uit wil en dat ik dus veel met haar kan bezig zijn door met haar te spelen buiten de kooi.

Maar mijn vroegere Rusje bvb was helemaal niet tam, en was de meest actieve hamster die ik al ooit gezien heb. Ze leek meer een roborovski als ik dat vergelijk qua karakter, maar ze was toch echt een Rusje.
Dus het hangt toch erg af per hamster ook denk ik... Ik vind ze allemaal erg leuk en het is fijn hoe ze zo'n eigen karaktertje hebben :D
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » ma jan 14, 2013 5:48 pm

Syrische hamsters worden over het algemeen wat tammer, is mijn ervaring.
Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar anders zou je een keer langs kunnen gaan bij een fokker/of iemand die hamsters heeft ( eventueel ook kleintjes te koop) waar je kennis kan maken, met een ras of beide rassen.

Ook voor kleine kinderen is de Syrische hamster makkelijker vast te houden.

@nja
stamgast
stamgast

Bericht door @nja » ma jan 14, 2013 9:10 pm

alleen een nadeel van syrtjes is dat ze laat wakker worden en het echt niet prettig vind als je ze eerder wakker maakt. In de winter kan dit nog erger zijn, mijn syr slaapt nu tot een uur of één 's nachts... Mijn kinderen zien hem amper. In de zomer is hij wat eerder wakker en ook wat langer in de ochtend. Ik vind hierdoor rusjes veel geschikter voor mensen die er overdags mee willen spelen. Ook rusjes kunnen heel erg tam worden hoor, mijn rus is tammer dan mijn syr.... Die laatste vind aandacht in de kooi wel genoeg en wil niet graag op de hand. Dat is natuulijk per hamster verschillend, maar ik kan niet zeggen dat rusjes minder tam worden dan syrtjes, want ook rusjes zijn enorm tam te krijgen. Mijn rus is zo tam, die wil enorm graag op je hand zitten en over je heen rennen en is erg brutaal. En dat terwijl hij al over een paar weekjes twee jaar wordt...
Afbeelding

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » ma jan 14, 2013 9:17 pm

Dat is verschillend per syren hoor. Meeste van mijn syren vooral de vrouwtjes staan om aandacht te vragen zodra ze je horen.

Boykuh
Fokker
Fokker
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Boykuh » ma jan 14, 2013 9:25 pm

Karakter zou ik het niet vanaf laten hangen aangezien Campbellis, Rusjes & Syren over het algemeen even tam kunnen worden. Het is dan geluk of je net een knuffelhamster hebt of niet. Bij chineesjes en robo's is het over het algemeen wat minder tam/knuffelig.
Dus dan kun je je afvragen of je
Handtamme hamsters wil?
Welk Formaat hamster?
Wil je er meerdere in 1 kooi?
Vind je langharig mooi?
Bepaalde kleuren misschien?

Dat zijn dan allemaal dingen waar je over na kunt denken.

Mignonne
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 6

Bericht door Mignonne » wo apr 17, 2013 5:38 pm

inderdaad een rusje of syr, ik vind rusjes super, de meine zijn altijd superlief en nog steeds, als je er een van een fokker haalt is het meestal wel goed.
Syrtjes heb ik geen ervaring mee, lijkt me alleen als je niet een grote kooi wil je dus een dwerg moet nemen.

Ik heb ook nog een robo, en die is niet tam, erg kijkerig maar niet oppakken. dus echt een rus of syr nemen
Jill, Jessa, Joy, Jinger, Ezra, Abby wub

Rowena
lid
lid

Bericht door Rowena » wo apr 17, 2013 8:14 pm

Heb alleen rusjes gehad, en zal dan 1 bij een fokker halen inplaats van een dierenwinkel omdat ze bij een fokker veel in de handen komen.
Groetjes Renate

Hammiebammie233
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: Hoe hamster soort kiezen? Ik ha hem bij de dierenwinkel kopen maar zjjn zendaar alsnog makkelijk tam te maken

Bericht door Hammiebammie233 » zo sep 18, 2016 12:47 pm

Rowena schreef:Heb alleen rusjes gehad, en zal dan 1 bij een fokker halen inplaats van een dierenwinkel omdat ze bij een fokker veel in de handen komen.
chinrub_ ik ga hem bij de dierenwinkel kopen maar zjjn zendaar alsnog makkelijk tam te maken.

SugarDonut
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door SugarDonut » za aug 19, 2017 9:58 pm

Ik heb twee Russische Dwerghamstertjes gehad en allebei waren ze super lief!
Je kon ze oppakken en ze beten amper.
Het waren allebei vrouwtjes, Lilly en Lizzy XD
Ik ben nu aan het speuren naar een nieuwe hamster en ik wil weer een Russische Dwerghamster omdat mijn ervaringen zo goed zijn!
Dit is natuurlijk mijn mening en de persoonlijkheid verschilt per hamster!

Plaats reactie