zoveel mogelijk persoonlijke info ivm russische dwerghamster

(hamster species) Informatie over de verschillende hamstersoorten, vragen m.b.t. andere hamstersoorten zoals de Syrische Hamster, Campbelli Dwerghamster, Chinese Dwerghamster, Roborovski Dwerghamster en de Russische Dwerghamster.

Moderators: marika, Anneke

Plaats reactie
Ieniemienie

zoveel mogelijk persoonlijke info ivm russische dwerghamster

Bericht door Ieniemienie » di sep 17, 2013 12:13 am

Ik vind hier veel informatie maar ik zou van de houders van russische dwerghamsters een paar antwoorden willen weten:

Zijn Russische dwerghamsters tam genoeg om s'avonds bij je te nemen en wat te laten rondlopen, deurtje komen, uit hand eten?
Is er een verschil in kleur in combinatie met karakter?
Kan ik ze best in een traliekooi houden of in een dichte duna: ivm lawaai s'nachts en mijn partner :D

wat zijn jullie ervaringen met het houden van een russische dwerghamster?

Ik zoek een diertje dat niet de hele dag op me staat te wachten tot ik terug ben van het werk (zoals een hond) waar ik s'avonds in bed wat mee bezig zijn als we tv kijken (aangezien hamster schemerdieren zijn) en een soort van band mee kan opbouwen zodat ze meteen naar me toekomt als ik bij de kooi ben.

alvast bedankt

silvia
Fokker
Fokker
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 23
Contacteer:

Re: zoveel mogelijk persoonlijke info ivm russische dwergham

Bericht door silvia » di sep 17, 2013 9:32 am

ja rusjes kun je in de avond bij je nemen op de bank als je bv tv zit te kijken geen probleem
er is zeker verschil tussen kleur en karakter dat staat hier ergens in het forum uitgebreid verteld
ik zou ze persoonlijk in een duna zetten of een glazen bak maar dat is persoonlijk en wat betreft lawaai zorg dat je een loopwiel hebt wat stil is bv silent spinner of karlie wonderland bogie wheel
ik ben weg van de rusjes zou niet anders willen
je kan er zeer zeker een band mee opbouwen
en wat betreft voeren uit de hand dat zou ik dus niet doen dan loop je kans dat ze iedere keer eten uit de hand verwachten en als je dan geen eten hebt wordt het bijten
Groetjes silvia
fokster van russische dwerghamster
Afbeelding

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » di sep 17, 2013 8:14 pm

Zijn Russische dwerghamsters tam genoeg om s'avonds bij je te nemen en wat te laten rondlopen, deurtje komen, uit hand eten?
Ja, zowel mijn Rusje als mijn Campbelli staan heel vaak te bedelen voor iets lekkers. Ze eten het dan ook uit de hand en zijn hier volledig aan gewend. Ook zijn ze beiden gewend aan opgepakt worden en ik kan ze dus uit de kooi halen wanneer ik wil. Ze los laten rondlopen kan ook met allebei. Zelf heb ik wel een paar plekjes in mijn kamer waar ik liever niet heb dat ze komen, bvb aan de draden van mijn pc of onder de kast zodat ik ze niet kan terugzetten wanneer ikwil omdat ik daar niet aankan. Als ik mijn Rusje laat rondlopen is die veel kalmer en rustiger en haar kan ik makkelijk tegenhouden als ze naar plekken wil waar ze niet mag komen. Mijn Campbelli is wel veel sneller dan mijn Rusje en haar kan ik dus geen seconde uit het oog verliezen (wat ik ook niet per se een nadeel vind omdat ik het ook wel fijn vind dat ze gewoon zo'n snel en actief beestje is). Daarom zet ik hen allebei ook soms in een ren. Daar kunnen sommige hamsters uit ontsnappen, maar die van mij kunnen dat niet. Ik blijf er wel altijd bij, voor het geval dat ze toch ontsnappen. Maar als ze in de ren zitten moet ik niet de hele tijd achter hen aanlopen om hen overal tegen te houden waar ze niet mogen komen.
Nu heb ik zelf wel het gevoel dat mijn hamstertjes het los rondlopen altijd heel snel beu zijn. Ze weten dat ik hen terugzet als ze daarom vragen en vaak na een 5-tal minuutjes komen ze alweer op mijn hand zitten omdat ze terug naar hun kooitje willen.
Als je echt een volledig afgesloten ruimte hebt zonder kiertjes of spleten ofzo kan je ze natuurlijk wel gewoon los laten rondlopen voor een tijdje en hun deurtje open zetten zodat ze zelf kunnen kiezen. Maar zelf ben ik altijd bang dat ze toch ergens wegkunnen, bvb onder de deur ofzo.

Is er een verschil in kleur in combinatie met karakter?
Ik denk zelf perssonlijk dat karakter gewoon per hamster verschilt en dat karakter vooral afhangt van de afkomst. Bvb heel bange ouders zullen volgens mij snel bange kleintjes geven, ook al hebben deze kleintjes een totaal andere kleur dan de ouders. Dus zelf denk ik niet dat kleur een grote rol speelt. Elk van mijn hamstertjes had een totaal ander karakter (ze hadden ook wel elk een andere kleur) en ik denk dat gewoon elk hamstertje heel verschillend is en dat kleur dus geen rol speelt.

Kan ik ze best in een traliekooi houden of in een dichte duna: ivm lawaai s'nachts en mijn partner :D
Ik vind zelf duna's en aquariums iets praktischer omdat ze dan niet kunnen tralieknagen en omdat er geen bodembedekking naast de kooi kan vallen. Maar traliekooien hebben wel meer mogelijkheden voor de inrichting. Er zijn veel leuke spulletjes voor in kooien die omhooggehangen moeten worden aan tralies en die je dus niet kan gebruiken in een duna of aqua en wel in een traliekooi.

wat zijn jullie ervaringen met het houden van een russische dwerghamster?
Ik heb ondertussen al twee Rusjes gehad, een Campbelli en een Syrtje en ze zijn allemaal even leuk. Mijn eerste Rusje was totaal niet tam gemaakt toen ik haar kreeg en is nooit tam geworden, maar zij was ontzettend grappig en leuk om naar te kijken. Echt het raarste maar grappigste diertje dat ik al ooit gezien heb. Mijn tweede Rusje, Delphi, heb ik nu nog steeds en zij is echt een heel makkelijk hamstertje. Ze is supertam en ik kan eigenlijk alles met haar doen. Ze is gek op eten en doet alles voor iets lekkers. Ze is wel een brutaaltje en is niet snel onder de indruk van iets. Toen we haar haalden, leek het al dezelfde avond of ze altijd bij ons gewoond had. Ze leek totaal geen problemen te hebben met wennen. Toen ze uit logeren ging, was ze supernieuwsgierig naar de kat en dus totaal niet bang. En Delphi is dus echt gewoon een leuk, makkelijk hamstertje. Zelfde eigenlijk bij Lexy, mijn Campbelli. Zij is ook heel brutaal en doet ook alles voor eten. Ze bedelt echt op de vreemdste manieren. Is ook nergens bang van en bvb op de trein met 10 nieuwsgierige kindjes rond haar loopt ze nog steeds vrolijk door haar kooitje alsof er niets aan de hand is. Het grote verschil met Delphi is wel dat Lexy heel erg actief en snel is, terwijl Delphi wat rustiger is. Elora, mijn Syrtje was dan weer totaal anders, een beetje verlegen maar gewoon ontzettend lief. Zij was heel voorzichtig bij alles, en nam pitjes zo voorzichtig aan alsof ze echt bang was om je pijn te doen. En ook toen ze ziek was en toen ik haar medicatie moest geven liet ze dat heel goed toe.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Ieniemienie

Bericht door Ieniemienie » wo sep 18, 2013 9:33 am

Merci voor je duidelijke reactie!

Ik ben erg aan het twijfelen tussen een syr en een rus. Mijn partner vind russen liever, maar de "grote en knuffelbaarheid" van syren trekt me aan. Maar qua kooi grote in onze kleine kamer is de rus dan wel weer handiger.

We gaan vandaag naar verschillende plaatsen kijken voor een hamstertje en zullen zien of het iets wordt.

Mvg

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » do sep 19, 2013 8:12 am

Wat jij omschrijft is allemaal mogelijk met rusjes en mijn voorkeur is toch een traliekooi, omdat ze dan ook kunnen klimmen.
Ik vind persoonlijk dat je met syrtjes een betere band krijgt dan met rusjes.

Kier
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Kier » do sep 19, 2013 9:47 am

En hoe is het gegaan het kijken? Wel nieuwsgierig naar je bevindingen

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door Veer » vr okt 18, 2013 7:42 pm

Ik denk dat je gewoon een Rus én een Syr in je hand moet hebben, persoonlijk ben ik meer van de russen ook al hou ik verschrikkelijk veel van mijn syrtje :P
Syren houden wel meer van een vast slaapritme dan russen, bij een rus is het weer meer een voordeel omdat je hem vaker ook op de dag of 's ochtends ziet.

Ik denk dat Elanor al uitgebreid antwoord heeft gegeven op je vragen dus daar ga ik niet verder op in haha
Mijn ervaring met russen is dat het ongelooflijk lieve beestjes zijn die actief zijn maar ook graag bij de mens willen zijn.
Ze bezorgen mijn kamer een leukere sfeer en ik mis het altijd heel erg als er een hok leeg is omdat er eentje naar de regenboogbrug is gegaan yes:

Zelf voer ik wel uit de hand, ik heb hier nooit problemen mee gehad. Van mij krijgen ze toch standaard iets lekkers en als dat een keer niet zo is dan is dat niet erg. Ook willen ze zelf niet altijd iets lekkers hebben. Dusja dat is denk ik zelf beetje uitvogelen wat je het fijnste vindt. Nu maakt hij voor mij ook niet uit als een hamstertje per ongeluk hapt in me vinger, het is hier nog nooit gebeurd dat het kwaadaardig was of dat het bloed eruitspoot :P
Poeps, Tom, Loïc, Ginny, Zuko en Jack. Allemaal onderdeel van een grote familie :)
Roosje, Boeddha, Wolfie, Yue en Timo. Helaas niet meer fysiek bij me maar wel in mijn hart en gedachten <3

Plaats reactie