Mening over hamster uit dierenwinkel halen

(General) Voor de algemene zaken m.b.t. hamsters die je niet in de andere forums kunt plaatsen. Algemene hamster vragen, opmerkingen, verhalen etc.

Moderators: Pluisje, marika

Plaats reactie
Elvira
nieuw lid
nieuw lid
Geslacht: Onbekend
Aantal hamsters: 1
Contacteer:

Mening over hamster uit dierenwinkel halen

Bericht door Elvira » za nov 17, 2012 3:13 pm

Ik heb gemerkt dat er hier niet zo moeilijk word gedaan wanneer er een hamster uit de dierenwinkel wordt gehaald. Dan was bij het ratten- en muizenforum wel anders.
Word her hier niet zo slecht gedacht over DW's en broodfokkers etc?
Groetjes, Elvira

Goldfish
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 2
Contacteer:

Re: Mening over hamster uit dierenwinkel halen

Bericht door Goldfish » za nov 17, 2012 3:18 pm

Ik ben er zelf geen groot voorstander van, maar ik ga ook niet iemand afkraken als die het wel doet. :P

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Geslacht: Vrouw
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » za nov 17, 2012 3:51 pm

Ik ben op zich ook tegen het verkopen van dieren en dierenwinkels en ook tegen broodfokkers. Maar ik vind het houden van hamsters in een dierenwinkel wel veel minder erg dan bvb. katten. Gewoon omdat hamsters als ze in een dierenwinkel goed gehouden worden (redelijk formaat van kooi, goed radje,...) er volgens mij niet veel last van hebben dat ze in een dierenwinkel zitten en niet bij iemand thuis. Als ik een dierenwinkel zie waar ze slecht zitten, ben ik er ook wel erg tegen dat ze daar hamsters houden natuurlijk.

Toch ben ik sowieso tegen het verkopen van hamsters in dierenwinkels omdat dat gewoon impulsaankopen bevordert. Als ik in een dierenwinkel naar de hamsters kijk, heb ik al vaak gehoord dat een kindje zeurt om zo'n schattig hamstertje (wat ook normaal is als je ze daar zo ziet zitten) en wanneer de ouders dan plots toegeven, is dat een echte impulsaankoop. Soms kan de hamster dan best goed terechtkomen, maar vaak ook niet denk ik. Maar wanneer er dus hier iemand een hamster uit een dierenwinkel haalt, vind ik dat niet erg van die persoon wanneer het hamstertje goed verzorgd wordt. Zelf zou ik het niet snel doen omdat ik dierenwinkels toch niet wil steunen , al moet ik ook toegeven dat het heel verleidelijk is om zo'n schattig hamstertje mee te nemen als je die ziet zitten in de dierenwinkel.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Veer
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door Veer » za nov 17, 2012 4:18 pm

ik denk dat hier er over het algemeen slecht over gedacht maar hier niemand er echt op afgekeurd word als hij/zij een DW hamstertje neemt
Ik ben er ook wel op tegen, zeker omdat ik vaak zie dat ze slecht gehouden worden, een langhaar syr vrouwtje als een man word verkocht.. dat soort dingen :?
en omdat het inderdaad impulsaankopen bevordert :(

nu moet ik wel zeggen dat mijn eerste rusje van een dierenwinkel heb, en nu dat rusje is overleden wou ik eigenlijk een rusje van een fokker maar ik zag op een dag zon leuk beestje zitten in een particuliere winkel dat ik die heb genomen :P maar daar zaten de beestjes ook gewoon echt goed.
Poeps, Tom, Loïc, Ginny, Zuko en Jack. Allemaal onderdeel van een grote familie :)
Roosje, Boeddha, Wolfie, Yue en Timo. Helaas niet meer fysiek bij me maar wel in mijn hart en gedachten <3

@nja
stamgast
stamgast

Bericht door @nja » za nov 17, 2012 5:52 pm

Het ligt ook een beetje aan de winkel zelf. Niet iedere winkel werkt met broodfokkers samen. Ik ben tegen het verkopen van alle dieren in dierenwinkels, omdat het impulsaankopen bevorderd. Daarbij de verkoop van kleine kooitjes is ook een oorzaak, doordat dierenwinkels slechte info geven. Ik zie liever dat dw zich gaan richten op juiste info verstrekken en geen dieren meer verkopen, maar alleen goede kooien en benodigdheden. Dan ben je op de juiste manier bezig.
Maar ik ga geen mensen afbranden die een hamstertje uit de dw kopen. Mijn eerste hamster kwam ook uit de dw, en ik denk dat dit bij veel mensen het geval is. Anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste hamstertje gekocht in een dw (wel een betere dw overigens). Ik had al gezocht naar fokkers in de buurt, maar dit was niet het geval en ik heb en had toen ook al enorm problemen met mijn ogen, waardoor ik geen auto kon rijden en dus gebonden was aan mijn directe omgeving. Toen ik geen fokker in de buurt kon vinden, dacht ik ach, ik neem er toch gewoon eentje uit de dw. En nu ruim anderhalf jaar later (1 februari wordt hij 2 jaar), is hij nog steeds in leven, is het een lekker dikkerdje, nog steeds enorm beweeglijk en actief. Bijt niet, is sociaal, heel erg gezond en erg op mensen gericht. Kun je alles met hem doen en geniet hij van zijn oude dag. Al met al een heerlijk dier, die ik nooit had willen missen. Dus waarom zou ik mensen een hamster uit een dw willen afraden ? Tuurlijk moet je goed uitkijken, opletten hoe het dier eruit ziet, hoe hij op je reageerd en vooral niet mee fokken, maar verder, ach...ieder moet het toch zelf weten. Mensen willen tegenwoordig elkaar de wet voorschrijven en weten alles beter, vooral op forums. En eigenlijk irriteer ik me daar soms enorm aan. Advies geven is iets heel anders, dan iemand afkraken.... Advies is prima, maar iemand de grond in boren met je eigen mening, is gewoon a-sociaal gedrag en heeft niets met wijze raad te maken...
Laatst gewijzigd door @nja op wo nov 21, 2012 2:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

rasblackfire
lid
lid
Aantal hamsters: 4

Bericht door rasblackfire » za nov 17, 2012 6:01 pm

Ik heb 2 hamsters uit een dierenwinkel en dat zijn echt de liefste schatten die ik ooit heb gehad! terwijl ik er eerst ook geen uit de dierenwinkel wou.... Nu heb ik er 2 via marktplaats (gehad). 1 was erg snel dood en de ander is bijna niet tam te krijgen :S dus dierenwinkels zijn niet allemaal zo slecht al zeg ik het zelf, natuurlijk kijk ik ook wel bij welke dierenwinkel, want pets place vind ik zelf waardeloos!
In bezit van 4 lieve russische dwerghamsters
-Mikki, vrouw, blauw-wildkleur
-Teemo, man, camel
-Crocky, man, zwart.
-Nibbit, blauw-wildkleur
Afbeelding

Mona
stamgast
stamgast
Aantal hamsters: 7

Bericht door Mona » za nov 17, 2012 6:07 pm

Hangt er helemaal vanaf wat je slecht vind rasblackfire ;)

Ik hou absoluut niet van dierenwinkels, gewoon al om het feit dat dieren een product zijn. Ze moeten wel opbrengen en verkopen... Dus zelf betere winkels waar dieren er tamelijk goed bij zitten en niet van broodfok komen vind ik nog niet goed. Winkels willen (en moeten) winst maken, en de dieren worden een product. Je kan als winkel niet controleren waar de diertjes heen gaan, hoe ze erbij gaan zitten en wat ermee gaat gebeuren. Je kan niet iedereen die een kleine kooi heeft of wil fokken ofzo afwijzen om een dier te kopen,.. Dus zelfs met de beste bedoelingen, al zijn de uitbaters nog zo vriendelijk en houden ze nog zo van hun dieren en hebben er het beste mee voor, het is absoluut niet diervriendelijk.

Dierenwinkelhamsters kunnen ook even tam, lief en gezond zijn als hamsters van een goede fokker (al zou ik er nooit mee fokken omdat je gewoon niets van de achtergrond weet), maar dat maakt het van dieren in winkels verkopen nog niet goed.
Daar komt dan ook nog eens de broodfok bij, en die kan denk ik niemand goedkeuren of goedpraten. Ik hoor regelmatig het 'excuus' dat de winkel dieren vanbij een fokker haalt dus dat het een goede winkel is of dat de dieren gezond zijn. Maar een broodfokker is ook een fokker he ;) Plus dat echt niet alle hobbyfokkers goed zijn, er zijn er een hoop die ik even slecht vind dan broodfok.
Maar ook ik wordt soms ook verlieft en neem een diertje uit een dierenwinkel mee. Beste remedie daartegen is om ver van de diertjes weg te blijven :P
Groetjes van Mona,
En van syrtjes Parcival en Qyra, bellies Dastan en Firenze, chineesje Meira en de robo's Summer en Saffron ♥

dierengek
Gouden Niveau 4.0
Gouden Niveau 4.0

Bericht door dierengek » za nov 17, 2012 6:50 pm

Ik heb er niet echt problemen mee. Alleen het ligt er wel aan hoe een dierenwinkel met zijn hamsters omgaat.
En fokken met een dierenwinkel hamsters vind ik niet goed :P

Ignastrafe
stamgast
stamgast

Bericht door Ignastrafe » za nov 17, 2012 9:49 pm

Mijn eerste hamster kwam uit een dierenwinkel, maar dat doe ik nooit meer. Ten eerste was ze zwanger toen ik ze kocht (had ik er meteen 5 xD) en ten tweede heeft ze niet echt lang geleefd en het lang geduurd heeft voor ze tam was (1.5jaar geworden, maar ze viel regelmatig omdat ze naar boven klom in haar kooi en dan viel, ik denk dat ze gestorven is aan een inwendige bloeding) en ten derde:

ik heb ooit eens een filmpje gezien over kweekfabrieken voor huisdieren, dit was echt vreselijk (konijnen die geforceerd worden om te paren, veel zieke dieren, veel te kleine kooien, ruw mee omgegaan,…) . Nu denk ik niet dat dit zo is in België en Nederland (was een filmpje uit Amerika), maar ik betwijfel het of de ouders van de dieren die ze verkopen goed behandeld worden.

Op zich is er niet echt iets mis met die beestjes zelf natuurlijk, behalve dat ze minder gezond zullen zijn omdat ze niet letten op de stamboom enzo. Ik ga ook niemand afkraken ofzo omdat die zijn/haar hamster uit een dierenwinkel komt :P. Maar ikzelf koop er toch geen meer in een dierenwinkel. Geef mij maar liever een hamstery of een asielhamster :)
Gewoon omdat hamsters als ze in een dierenwinkel goed gehouden worden (redelijk formaat van kooi, goed radje,...)
Ze kunnen goed gehouden worden, maar dat wil niet zeggen dat dit echt gebeurd. Bij de meeste dierenwinkels wel, maar ik ben er ooit in eentje geweest waar een hamster in een kleine kooi zat zonder bodembedekking, eten, drinken of een radje.

rocko
gewaardeerd lid
gewaardeerd lid
Aantal hamsters: 20
Contacteer:

Bericht door rocko » za nov 17, 2012 10:02 pm

mja ik verkoop soms wel aan een dierenwinkel en daar maken ze niet echt winst op mijn hamsters
ze worden verkocht zo 10 euro als ik het goed heb en ik krijg 5 euro als ik ze breng (per hamster) daarnaast geven ze als ze mijn hamsters verkopen ook mijn kaartje mee en vertellen ze hoe of waar ze vandaan komen
maar goed dit is de andere kant natuurlijk
mijn Rocko kwam ook van de dierenwinkel en heb geen moment spijt van hem gehad, integendeel had hem nooit willen missen.
verder vind ik dat het er ook aan leg hoe de hammies erbij zitten, als ze er slecht bij zitten heb ik wel de neiging om er wat van te zeggen

Elanor
Super Mega Lid
Super Mega Lid
Aantal hamsters: 3
Contacteer:

Bericht door Elanor » za nov 17, 2012 10:04 pm

Ignastrafe schreef:
Gewoon omdat hamsters als ze in een dierenwinkel goed gehouden worden (redelijk formaat van kooi, goed radje,...)
Ze kunnen goed gehouden worden, maar dat wil niet zeggen dat dit echt gebeurd. Bij de meeste dierenwinkels wel, maar ik ben er ooit in eentje geweest waar een hamster in een kleine kooi zat zonder bodembedekking, eten, drinken of een radje.
In de meeste winkels die ik zie, worden ze niet goed gehouden. Maar dan nog hebben ze er alleen last van dat ze te niet goed zitten (te weinig plaats, een slecht radje) en niet dat ze in een dierenwinkel zitten op zich. Tegenover bvb katten of honden die ook echt menselijk contact nodig hebben en waarbij het op zich dus veel belangrijker is dat die in een gezin leven.
Maar natuurlijk moeten hamsters in een dierenwinkel wel de juiste verzorging krijgen. Maar eens ze dat hebben, zitten ze daar niet zo heel slecht op zich.
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintjes Indy, Aura en Leya
Slaap zacht, mijn liefjes aan de regenboogbrug...

Goldfish
stamgast
stamgast
Contacteer:

Bericht door Goldfish » za nov 17, 2012 10:18 pm

Ik heb wel een Pets Place waar ik woon, waar de dieren goed verzorgd worden. De hamsters worden apart gehouden en de konijntjes, ratten en cavia's, voor zover het geslacht en de leeftijd het toelaat samen. De kooien zien er altijd schoon uit, altijd voer en water aanwezig en loopwieltjes voor hamstertjes en muizen. Maar ja.. waar ze ze vandaan halen? Ze schijnen wel een bepaald keurmerk te hebben dat de goede verzorging en gezondheid van hun dieren garandeert, maar of daar genoeg toezicht op is? Geen idee.

marika
Beheerder
Beheerder
Aantal hamsters: 14
Contacteer:

Bericht door marika » wo nov 21, 2012 10:18 am

Ik denk dat niemand het echt leuk vindt dat er dieren in de dierenwinkel worden verkocht en de broodfok die er vaak achter zit, maar mocht iemand op het forum deze keus maken en een hamster in een dierenwinkel hebben gekocht, dan gaat daar zeker niemand een punt van maken. Geheel eigen keus :D
Het zou wel mooi zijn als dierenwinkels wat meer met hobby fokkers zouden samenwerken als ze al dieren willen verkopen.

Daisy
lid
lid

Bericht door Daisy » vr nov 30, 2012 2:11 pm

Ik vind het eigenlijk niet goed als iemand een hamster uit de dierenwinkel koopt. Want meestal komen die hamsters bij de broodfokkers vandaan en ik ben wel eens wezen kijken bij zulke fokkers en die diertjes hebben een zielig leven.
Ze moeten altijd heel veel nestjes achter elkaar krijgen en ze zitten vaak in van die plastic bakjes met zo'n rooster erop en dan echt zo'n heel klein bakje meestal. Als je zulke hamstertjes koopt dat verdienen die broodfokkers geld daardoor en daarom gaan ze door.

Salty
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Bericht door Salty » zo dec 29, 2013 9:27 pm

Bij 2 dierenwinkels bij ons in de buurt zitten volwassen Syrische hamsters, in een kooi van net 10x10.
Erg sneu, ze zijn ook onwijs druk in hun pogingen tot ''ontsnappen''..

Plaats reactie